Sunday, January 13, 2013

Inovasi Terbaru Anwar Ibrahim - Baikpulih Jalan Dengan 'Zero Cost'


Sebagai Penasihat Ekonomi Selangor dengan elaun bulanan RM1, Anwar Ibrahim telah memperkenalkan inovasi terkini yang paling kreatif.

Sebagai pelopor 'Negara Kebajikan', Anwar membuat cadangan kepada Kerajaan Negeri Selangor teknik membaikpulih jalanraya seluruh Selangor dengan 'zero cost'. Maksudnya, kerajaan negeri tidak mengeluarkan walau sesen pun untuk kerja-kerja tersebut.

Kaedahnya, pihak-pihak berwajib disarankan membiarkan apa juga kerosakan di jalanraya, walau pun berlubang besar lagi membahayakan. Keadaan ini akan menggalakkan mana-mana rakyat Selangor yang berminat membuat kebajikan, mencari batu bata dan dengan sukarela menutup lubang-lubang berkenaan. Lantas ganjaran pahala besar akan diperolehi oleh sukarelawan berkenaan.


Foto-foto di atas dirakamkan di kawasan Selat Selatan, Pelabuhan Klang adalah 'pilot project' dalam memperkenalkan inovasi berkenaan.

Dengan kaedah ini Selangor telah berjaya mengumpul rezab tunai sehingga mencecah lebih RM2 bilion.

4 comments:

Anonymous said...

Satu idea yang bijaksana dari punaisihat ekonomi RM1.... Duit yang banyak-banyak buat bayar maintenance bas mewah dan gaji bodyguard serta pemandu bas mewah. Bijak.. bijak...

Anonymous said...

Pakatan pembangkang ni memang pu**mak anak beranak!!! kat area rumah aku tiap2 bulan ada kerja tampal jalan... tampal berlubang tampal berlubang tampal berlubang... kroni diorng gak yg kayo! masyuuu...

Anonymous said...

Ha ha hasil inovasi terbahru. teknik sumbat lubang. Taniah punai sihat Selangor......

Anonymous said...

jalan2 dinegeri selangor ni dah mcm lepas perang dunia ke3