Monday, October 29, 2012

Isu Selangor - MP PKR Berbini Muda Pun Terbabit Dalam Pelupusan Aset PKNS?


Bila Timbalan Perhubungan UMNO Selangor DS Noh Omar membuat cabaran kepada MB Selangor TS Khalid Ibrahim untuk menafikan penjualan aset-aset yang melibatkan bangunan-bangunan utama seperti Menara PKNS (Petaling Jaya), Wisma Yakin (Kuala Lumpur), Kompleks PKNS (Shah Alam) dan beberapa bangunan lagi, Setpol MB Faekah Husin telah menjawab ia hanya sekadar penstrukturan korporat.

Semalam, Pengerusi Biro Ekonomi & Pembangunan Usahawan PPUM Dato' Sohaimi Sahadan dalam kenyataan di blognya (klik SINI) mendedahkan tentang kewujudan transaksi melibatkan pembayaran kewangan kepada PKNS dalam penyusunan korporat tersebut.

Beberapa tulisan di beberapa blog, mengandaikan bahawa tindakan tersebut adalah helah untuk membuat 'refinancing' keatas aset-aset berkenaan.

Sohami turut menyoal dalam kenyataan di blognya,
"Dimana pula perjuang hak asasi dan pro rakyat yang selama ini  nampak jagohnya dalam memperjuangkan isu rakyat ? Bukankah tindakan penjualan aset milik PKNS ini secara tak langsung akan memberikan kesan langsung terhadap nasib peniaga yang juga 'rakyat' di Selangor ?"
Rasanya yang paling layak untuk menjawab ialah MP PKR Kuala Langat Abdullah Sani Abdul Hamid, kerana beliau ialah aktivis Kesatuan Sekerja. Bahkan beliau pernah berangan untuk duduk sebagai SU Agong MTUC.

Dek kerana terlalu asyik dengan bini muda, Abdullah Sani menjadi rabun dengan pergerakan licik Khalid Ibrahim. Tidak perasankah Abdullah Sani, melalui exercise tersebut, maka suara dan kekuatan Kesatuan Pekerja-Pekerja PKNS akan terjejas?

Bila-bila aset-aset berkenaan diasingkan dari operasi PKNS, maka keahlian Kesatuan akan turut terjejas.

Malangnya, Abdullah Sani yang sebelum ini lantang dalam isu-isu kesatuan sekerja nampaknya sehinngga ke hari ini masih membisu dan mendiamkan diri. Biasanya, diam bermakna setuju.

Apakah MP berbini muda ini pun merestui dan terbabit dalam pelupusan aset PKNS? Beliau wajib tampil untuk membatalkan transaksi berkenaan demi solidariti Kesatuan Pekerja-Pekerja PKNS tidak terjejas.

No comments: