Saturday, September 22, 2012

Khalid Ibrahim Terjebak Dengan Desakan Rakan-Rakan


Ogos lalu, sebuah memoir MB Selangor TS Khalid Ibrahim telah dilancarkan. Menurutnya, buku ini terhasil ekoran desakan rakan-rakannya supaya menceritakan pengalamannya dalam dunia korporat.

Kejujuran Khalid dalam menceritakan pengalamannya begitu terserlah. Khalid tanpa sedar mengakui bahawa ia membesar dalam suatu sistem pentadbiran yang adil, yang seterusnya memberi ruang kepadanya dapat menaiki tangga korporat secara saksama, meskipun berasal dari kampung.

Jodol memoir Khalid sudah cukup untuk memperakukan, keadilan sosial yang terjamin di negara yang ditadbir oleh BN sejak tarikh kemerdekaan 31 Ogos 1957. Memoir Khalid berjodol "Fearless : From Kampung Boy To CEO".

Dari segi politik pula, meskipun Khalid adalah MB pertama dari PKR, namun beliau telah meletakkan dirinya sebaris dengan bekas-bekas MB BN yang berasal dari kampung seperti Dato' Hormat Rafie, TS Muhammad Mohd Taib, TS Abu Hasan Omar dan Dr Mohd Khir Toyo.

Keadilan yang terbuka luas, membolehkan Khalid dan MB-MB terdahulu boleh duduk sebaris dengan anak-anak bangsawan seperti DS Najib dan DS Hishamuddin Hussein.

Dimana kepincangan sistem di Malaysia dibawah pentadbiran BN?

No comments: