Tuesday, May 22, 2012

Pengakuan Terus Terang Tapi Kelakar - Nyaris Masuk DAP Tanpa Niat


Bila bermulanya episod amukan Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kampar merangkap Ahli Majlis Daerah Kampar, saya memerhatikannya bak lawak terhangat hujung minggu lalu.

Gelagat amarah Samshuri Mat Zin mengundang geletek yang amat sangat terhadap diri saya, bila mana ketawa terbahak-bahak sepanjang menonton video berkaitan.

Kini amarah bertukar penyesalan. Kesilapan diri sendiri hampir menjadikannya ahli DAP tanpa niat.


Maaf kerana tiada rasa simpati pada Samshuri kerana beliau dalam kedudukan yang lebih baik dari saya.

Saya juga pernah berada dikedudukan Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian di negeri termaju di Malaysia tapi tidaklah sebertuah seperti Samshuri yang diberi kepercayaan duduk sebagai anggota ahli majlis PBT. Malah tidak juga mendapat kontrak kerajaan atau kawasan pasir.

Saya pun berniaga, tapi tidak pernah sama sekali memohon kontrak kerajaan, sebaliknya lebih tertumpu kepada swasta.

Saya tidak pernah marah kerana saya tidak pernah meminta.

Pesanan kepada Samshuri, kalau hendak meletakkan diri sebagai pejuang kena faham erti perjuangan. Malah seperkara yang perlu Samshuri ketahui, seorang pejuang biasanya tidak akan menjadi jutawan. Kalau hendak menjadi jutawan, tinggalkan dunia politik dan tumpukanlah pada perniagaan. Kalau kamu kelek kedua-dua gelaran iaitu ahli politik dan jutawan sekali gus, bermakna kamu bukanlah pejuang sejati.

11 comments:

Anak Lenggong said...

Jangan dilayan mamat sorang ni..dia menjadi ahli UMNO bukan untuk berkhidmat dan menjadi wakil kepada rakyat setempat..tetapi dia masuk UMNO disebabkan nak kembongkan kocek dia sahaja..tiada rasa ikhlas nak berjuang untuk orang melayu pun..bila tak dapat projek yang diidamkan mula menyalak seunpama saekor anjing..tetapi pabila dikritik oleh rakan lain ..mula nak tunjukkan kesalan...pegi mati la ko..

Anonymous said...

Lepas dia buat akan buat hal ini pulak "Hidup PAS!! Hidup PAS!!!!. UMNO kena tegas, pecat saja simamat ni. Kalau tidak, inilah parasit yang akan menghancurkan UMNO dari dalam. Dia tidak konsisten dalam perjuangannya. Kejap hidup DAP kejap sayangkan UMNO. Kejap berpeluk ngan Nizar dan Sivakumar. Boleh percaya ke opang seperti ini. Zamri... tolong jangan tidur. Walk the talk. Buktikan kata-kata YAB tempoh hari "ahlan was sahlan pergilah ambik oleh mu DAP orang ini." itu benar. Sesungguhnya orang seperti ini tidak diperlukan oleh UMNO. Pecat jangan tak pecat.

Anonymous said...

Dia telah menghukum dirinya sendiri..tiada simpati perlu diberikan kerana dia melanggar batas perjuangan umno..mahu jd kaya dan berniaga jngn pegang jwtn politik...kelak anda tdk dipercayai..umno tdk perlu ahli seperti ini...Dia jd mcmni krn ada kepentingan dlm perniagaan dan dlm masa sama duduk jd ahli majlis & mmpunyai jwtn dlm kerajaan...

Anonymous said...

Sekurang-kurangnya ahli UMNO sedar bahawa tidak semua apa yang BN/UMNO buat itu betul dan telus!
Tentu ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Pucuk Pimpinan BN terutama UMNO kena jadikan ianya satu pengajaran berguna.
Pada hakikatnya pada masa ini memang tiada Parti Politik yang lebih baik dari BN/UMNO tetapi tidak mustahil suatu hari nanti BN/UMNO akan tumbang sebagaimana Parti Tertua di Jepun.
Sekarang pun dah mula nampak ciri-ciri BN/UMNO akan tumbang jika masih mengekalkan Ketua-Ketua Parti yang mempunyai kepentingan peribadi lebih dari perkhidmatan.
Walaupun Pucuk Pimpinan bersikap terbuka dan dikira telus tetapi peringkat Bawahan ibarat Lebih Sudu Dari Kuah. Kekadang meluat juga tengok Pentadbiran BN/UMNO ni...aku hanya tunggu ada Parti yang lebih baik dari BN/UMNO. Buat masa ini untuk sokong Parti Pembangkang jauh sekali..terutama Parti DAP, PKR dan PAS.

Anonymous said...

Pergi la jilat bontot Nizar tu sampai bersih. Mane le tau dia boleh bagi projek tanah kubur kat ko pulak wahai Zamhuri. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak cakap, masuk le ke kandang DAPig...

Megat Alam Gempita said...

hehehe

sebenarnya teringat kes kejatuhan kerajaan Nizar DAP di Perak dahulu...test market jer...orang Melayu ni pandai ilmu kuda, DAP yang akan gigit jari sebenarnya nanti.

Orang Melayu ni air dicincang tak akan putus, tetapi kepala si kapir harbi jika dicincang akan putus tak bersambung lagi...

Anonymous said...

Bodolar....

Anonymous said...

Pecat sahaja Mamat sekor ni. Dia telah memalukan UMNO dan juga diri dia sendiri. Mangkok macam ni tidak ikhlas dalam perjuangan. MB Perak kena buat sesuatu pada Mangkok Ayon ni. Dia ingat dia siapa? Banyak lagi ornag UMNO yang berjuang dalam UMNO, tak dapat habok pun tapi tak memalukan UMNO.

.:knizamk:. said...

Tak perlu pecat keahlian..
hanya pecat dari jawatan sedia ada..

Kemudian kita lihat, adakah beliau sanggup berjuang walaupun tiada pangkat diberikan.

Anonymous said...

pecat ajer binatang ni..perut sendiri ajer penting. .butuh lh ko..tgk muka pun aku benci

Anonymous said...

ngapa dah lain pulak cho....itu hari hidup dap la hidup umno.....teman ingat mike pegi jumpa mamat khalid buat felem ceta mike ni laku bebenoni cho..bolih kutip 3,4juta seminggu tayang..kik kik