Friday, March 25, 2011

Isu Pariah : Megapa Perlu Hipokrit?

Saya tidak memandang sesuatu yang merendahkan komuniti India di Malaysia. Tapi merasa pelik bila istilah 'pariah' didalam novel Interlok dijadikan isu oleh NGO India sendiri.

Semalam, seorang sahabat berbangsa India menerangkan kepada saya bagaimana suatu masa dulu, beliau akan dimarahi dan diarahkan mandi (umpama buang sial) jika baru balik dari berkumpul dengan rakan-rakanya dari kasta pariah.

Begitu juga kalau lepas bergunting rambut, beliau akan diarahkan cepat-cepat mandi kerana kebanyakan tugang gunting rambut adalah dari kasta pariah.

Disamping itu, kasta pariah tidak dibenarkan masuk ke dalam rumah.

Beliau juga memberitahu bahawa mereka (dikalangan yang berbangsa India), boleh mengenali mereka yang berkasta pariah, berdasarkan raut wajah, kulit dan beberapa ciri lain yang dikalangan masyarakat India sahaja yang memaklumi.

Saya yakin, bagi orang Melayu mahu pun Cina tidak akan seperti dinyatakan dia atas. Samada pariah mahu pun bangsawan tetap diterima sebagai rakan oleh orang Melayu pun Cina.

Jadi apalah sangatnya lalu menjadi isu besar perkataan 'pariah' didalam novel 'Interlok"? Wakil-wakil rakyat berbangsa India tetap dipanggil YANG BERHORMAT!

Baca "Frasa Rasis Gugur" [Berita Harian]

6 comments:

Mohd said...

Orang India kalau nak berkahwin, kaum keluarga akan mentukan dulu kasta yg nak berkahwin.
Kaum lain tidak akan menerima kaum paria!
Ini semua adalah sikap hipokrit kaum India.
Podah ......

Anonymous said...

Saya cabar kaum India untuk mansuhkan dulu sistem kasta didalam NGO2 dan Parti-parti politik. Selepas itu baru boleh buat bising pasal isu interlok.

Anonymous said...

Dalam hal ini, jangan pula kita lupa peranan yang dimainkan oleh katak India Murugaiah yang lompat dari PPP ke MIC. Kenapa dia diam saja sekarang setelah menimbulakn perkara ini sehingga dijadiakn isu politik?

Dah jadi hero kaum India sekarang cukup untuk mengekalkan kedudukan politiknya? Hero India tunduk orang Melayu? Jangan percayalah orang macam ni! Buktikan kerelevenannya dalam PRU 13 nanti. Musuh, bukan boleh buat kawan orang ni!

Anonymous said...

rakan sekerja sya berbangsa...dia tidak akan hadir ke majlis perkahwinan abang kepada seorang rakan sekerja lain yg juga berbangsa India walaupun dijemput kerana...keluarga pengantin adalah golongan PARIAH!!


anakjati_sgway

mama said...

bila nampak ular n org..nak pukul yg mana dulu?..tentulah org...sbb dia lbh bahaya dari ular!...s

olala said...

kenapa mereka bising2...sedangkan itu ciptaan mereka juga..bukan bangsa lain yg me mandai2..