Thursday, December 9, 2010

Setiakawan: Mengapa Estrada Tidak Dapatkan Bantuan Anwar Ibrahim

Joseph Estrada tidak menggunakan peluang yang terhidang untuk melonjakkan semula namanya dipersada politik Filipina.

Seharusnya dengan kejayaan pasukan bolasepak Filipina buat pertama kali ke separuh akhir kejohanan bolasepak Piala AFF Suzuki, dapat diraikan oleh seluruh warga Filipina dengan bangganya.

Ekoran AFF mendapati bahawa gelanggang tidak menepati piawaian, semua pihak termasuk Filipina bersetuju perlawanan separuh akhir yang sepatutya dijalanan secara timbal-balik, akan dilansungkan kedua-duanya di Jakarta pada 16 dan 19 Disember 2010.

Estrada sepatutnya membantah dan seterusnya meyakinkan Persatuan Bolasepak Filipina yang beliau akan mendapatkan venue perlawanan berkecuali tetapi memberi kelebihan kepada Filipina. Sebenarnya beliau boleh menggunakan setiakawannya dengan Anwar Ibrahim seorang tokoh politik Malaysia yang berpengaruh, bukan sahaja di Malaysia malah di negara-negara Asean.

Hubungan baik Anwar Ibrahim dengan Indonesia, memungkin perlawanan home untuk Filipina diadakan samada di Stadium Shah Alam atau pun di Stadium MBPJ Kelana Jaya, memandangkan kedua-dua stadium adalah dibawah pentabiran kerajaan Pakatan Rakyat.

Tambahan pula, ini akan memberi peluang kepada warganegara Filipina yang bekerja seperti pembantu rumah dan ahli muzik serta penyanyi memberi sokongan kepada pasukan kebangsaan mereka. Disamping itu, Anwar Ibrahim yang pakar dalam mengumpul dan menurunkan ahli-ahli parti PKR, pasti akan membantu menggerakkan penyokong-penyokongnya untuk memberi sokongan kepada Filipina. Sekurang-kurangnya ia dapat mengimbangi sokongan pekerja-pekerja Indonesia berada di Malaysia.

No comments: