Friday, May 22, 2009

Kewajaran Pakatan Rakyat Didaftarkan

Saya menunggu Pakatan Rakyat (PR) didaftarkan secara rasminya sebagai sebuah parti politik seperti mana Barisan Nasional (BN). Dengan tertubuhnya PR secara rasmi, maka adalah lancer lebih pentadbiran baru dilaksanakan bila tirai PRU13 dilabuhkan kelak.

Rasanya, bukan sahaja saya malah kebanyakan rakyat juga ingin melihat hala tuju sebenar PR yang komponennya pelbagai ideologi. PR harus dilihat mempunyai satu iltizam untuk mentadbir negara dan bukannya meletakkan niat untuk menumbangkan BN , atas dasar benci, meluat dan atas faktor yang BN itu telah memerintah negara terlalu lama.

Bagi PKR dan DAP secara umumnya mempunyai asas-asas persamaan dari segi ideologi dan matlamat, namun persoalannya apakah PAS besedia untuk mengubah ideology dan matlamat partinya? Era 70an dan 80an PAS begitu lantang menghentam UMNO yang menjadi tunjang BN kerana tidak Islamik, walhal realitinya komposisi kerakyatan yang majmuk perlu diambilkira dan memerlukan tolak ansur.

Hakikatnya, kecuali di Pulau Pinang PAS tidak diwakili dalam kerajaan negeri tetapi PAS mempunyai kuasa mutlak di Kelantan dan Kedah. Sementara di Selangor, PAS adalah komponen yang berperanan untuk membuat keputusan. Malah, andainya keputusan mahkamah memihak kepada Dato’ Seri Nizar maka bermakna PAS mempunyai 3 Menteri Besar.

Konsep dan peranan PAS seharusnya dinyatakan dengan jelas khususnya perkara Negara Islam dan persoalan demi persoalan tidak lagi diajukan. Dalam merintis jalan ke Putra Jaya, adalah perlu pendirian PAS atas perkara sistem politik Islam yang tegak atas prinsip-prinsip al-Syura, keadilan, kebebasan, persamaan, kepatuhan dan skop yang dibenarkan untuk menyoal ketua negara. Jika tidak, bermakna PAS juga menerima konsep demokrasi barat. Akhirnya, akar umbi akan mempersoalkan, apa bezanya PAS dan UMNO?

Atas keperluan di atas, molek benar pernyataan ideologi bersama digagaskan dan didaftarkan secara sah melalui Pakatan Rakyat. Jika tidak, bila berkuasa selepas PRU13 maka tonggang langganglah pentadbiran Kerajaan Persekutuan Malaysia akibat dari tiada persamaan hala tuju.

1 comment:

Anonymous said...

bang lan,pakatan rakyat tu lebih wajar dikuburkan daripada didaftarkan..