Monday, September 7, 2015

Mat Sabu Sahkan Parti Cangkul Akan Ambil Pendirian 'Belukang Mengikut Arus' Dalam Isu Hudud


Pengerusi Parti Cangkul, Mat Sabu membayangkan bahawa 7 ahli parlimen mereka tidak akan menyokong hukum hudud yang dicadang untuk dibetangkan di parlimen oleh PAS.

Dengan menjadikan alasan bahawa ia bergantung kepada konsesus bersama gabungan parti pembangkang, hakikatnya hanya menyerlahkan kecenderungan mereka untuk tidak menyokong.

Kalau dilihat akan komposisi anggota pembangkang di parlimen, ia adalah terdri dari DAP (37), PKR (29 termasuk 1 kerusi diwakili PSM) dan Parti Cangkul (7), sementara PAS yang berada dipihak pembentang usul rang undang-undang berkenaan, mempunyai 14 ahli parlimen, adalah sukar bagi anggota pembangkang untuk menyokong.

DAP dan PKR awal-awal lagi telah mengambil pendirian untuk tidak menyokong, maka dalam keadaan itu pendirian 7 ahli parlimen Parti Cangkul, tidak salah untuk diumpamakan sebagai 'belukang mengikut arus'.

Dalam penolakan Mat Sabu terhadap hudud, beliau menambah sekiranya majoriti mereka, Islam dan bukan Islam, tidak bersetuju dengan hudud.dan sekiranya ia bertentangan dengan perlembagaan, maka tak boleh dipaksa perlaksanaannya.

Pendirian Mat Sabu ini jelas bertentangan dengan pendirian awalnya, walhal isu hudud telah dimainkan oleh PAS sejak PRU1990, malah Mat Sabu sendiri terlibat dan telah menang untuk kerusi Nilam Puri, Kelantan dalam pilihan raya tahun berkenaan.

Apakah selama lebih 30 tahun dalam PAS, Mat Sabu hanya berpura-pura dalam perjuangannya, selain hanya untuk memposisikan dirinya supaya terkenal dalam arena politik semata-mata?

1 comment:

Anonymous said...

terpaksa jual maruah agama untuk dapatkan kuasa dan berkuasa