Wednesday, July 29, 2015

Selang Sehari Cadang Lembaga Pengarah 1MDB Disingkir, Muhyiddin Sendiri Yang Gugur Sebagai TPM


Saya menonton sepenuhnya video ucapan TS Muhyiddin Yassin di Persidangan Tahunan UMNO Bahagian Cheras, bagi mendapatkan gambaran sebenar, selepas ia menimbulkan reaksi pro dan kontra di media elektronik.

Antara kandungan ucapan Muhyiddin ialah saranan pemecatan Ahli Lembaga Pengarah 1MDB.

Hanya berselang sehari saranan pemecatan dibuat (Ahad), pada Selasa Muhyiddin akhirnya digugur jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Sebagai orang biasa, saya melihat bahawa meskipun Muhyiddin ketika itu dalam posisi sebagai TPM, rupanya ia tidaklah semantap dan segagah barisan jemaah pengarah 1MDB.

Sasaran Muhyiddin tetap kekal dengan kedudukan masing-masing, sebaliknya beliau yang tersingkir.

Saya cuba mencari kekuatan saf jemaah pengarah berbanding Muhyiddin. Akhirnya, penemuan saya mendapati mereka telah berjaya meningkat asset syarikat kepada RM51.4 bilion hanya dalam tempoh 5 tahun, berbanding modal berbayar hanya RM1 juta.

Amat mengkagumkan juga apabila pihak kreditor dengan begitu yakin memberi pinjaman RM42 bilion kepada syarikat berkenaan.

Terfikir dibenak fikiran saya, seandainya seluruh jemaah pengarah dipinjamkan ke Amanah Ikhtiar Malaysia dan Yayasa Tekun Nasional, pasti akan dapat membantu membasmi kemiskinan melalui skim pinjaman mikro kredit.

Dengan mengambil model dari modal berbayar RM 1 juta 1MDB, dengan jumlah kredit yang berjumlah RM42 bilion, pinjaman kepada penjaja dan peniaga kecil adalah seperti berikut:-

  • Modal RM1 boleh dapat pinjaman RM42 ribu
  • Modal RM10 boleh dapat pinjaman RM420 ribu
  • Modal RM100 boleh dapat pinjaman RM4,2 juta
  • Modal RM1,000 boleh dapat pinjaman RM42 juta
Cuba bayangkan kalau model ini berjaya, berapa banyak keluarga yang dapat dibebaskan dari belengu kemiskinan?

Harap-harap cadangan ini boleh diberi perhatian.

6 comments:

Anonymous said...

Pengarah 1MDB di'bela'....kalau tak takkan dpt beli bunga 3juta.

Anonymous said...

Kenapa nak pecat Lembaga Pengarah 1MDB? Mereka bukan bersalah pun. Yang menyerlah setakat ini ialah fitnah. 1MDB memang ada masalah kecairan tapi x de perkara yg meragukan. Itu kata Nurjazlan pengerusi PAC. Apa pun siasatan masih berjalan dan beberapa tangkapan dah dibuat, tunggu je lah hasilnya kelak.

Anonymous said...

Tunggulah sehingga rakyat muak dan menyampah dan membungkamkan umno dalam pilihanraya umum 14 kelak...jangan salahkan pengundi kerana membumkamkan parti yang sarat dengan rasuah !!!

Anonymous said...

Gila badigol... analoginya anda beli beribu rumah dgn hutg bank n berharap semuanya boleh bg sewa... X boleh bg sewa jual jer rumh tu... ini kerja PAK PANDIR MODEN. siapa pak pandir tu???

Anonymous said...

Xde perkara yang meragukan kenapa tak publish kan pada rakyat? Takut?

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA