Sunday, October 19, 2014

Ini Dia Wajah Perwakilan Gerakan Yang Kata Melayu Pun Pendatang Di Malaysia


Seperkara yang mungkin yang Tan Lai Soon (Perwakilan Gerakan Johor) tak ambil tahu ialah berkenaan definisi 'wilayah kebudayaan Melayu' hingga membuat kenyataan bahawa Melayu pun adalah pendatang di Tanah Melayu.

Lantaran penjajahan Inggeris dan Belanda di wilayah kebudayaan Melayu, mereka meracik wilayah ini mengikut kepentingan kedua-dua kuasa Eropah berkenaan.

Kerajaan Melayu Melaka wujud pada kurun ke 15, meliputi sebahagian besar Semananjung Tanah Melayu, Kepulauan Riau dan Sumatera.

Perjanjian Inggeris - Belanda (1824) membahagikan Semenanjung Tanah Melayu dan Singapura sebagai wilayah Inggeris, sementara Kepulauan lain seperti Batam, Sumatera dan Jawa sebagai milik Belanda.hawa

Walhal sebelum ini, mobilasi penduduk adalah bebas di wilayah-wilayah berkenaan.

Perlu diingat bahawa Indonesia hanya wujud pada tahun 1945 dan Tan Lai Soon sudah bernaib baik bila Gagasan Melayu Raya tidak menjadi kenyataan.

Apa pun, masing-masing kena faham hakikat yang dihadapi hari ini.

20 comments:

Anonymous said...

Ooiii...apek. aku mau cakap ahh..LANCAU LU..

Anonymous said...

Muka apek nak mampus rupanya.Biarkan dia mampus, biarkan dia mampus.....

Anonymous said...

Mana2 bangsa yg bina tamaddun..merekalah yg dinamakan bumiputera.
Orang Asli adalah penduduk asal atau aborigines atau people of the land, punyai pertalian susur galur darah Melayu tetapi mereka tidak bina tamaddun. Maka dgn itu orang Melayu selayaknyalah dikategorikan sbg tunjang bumiputera itu sendiri. Lain2 bangsa yg tiba atas jemputan penjajah British dari negara China Dan India atau apa saja bangsa yg wujud atas faktor dagangan sewaktu zaman kegemilangan kesultanan Melayu Melaka, bangsa2 ini ialah bangsa pendatang. Senario ini turut berlaku kpd negara2 sprti Amerika,Australia,New Zealand, Kanada dan bbrapa ngra lain.
Negara2 ini punya penduduk asal tetapi puak2 hanya berkembang biak tiada membina sistem pemerintahan dan struktur sosial. Maka kaum majoriti yg bina tamaddun, selayaknnya digelar bumiputera apatah lagi orang Melayu yg bangsanya telah wujud beribu tahun dengan peta Malay Archipelago sebelum wujudnya negara2 dipeta dunia.
Tom Pires pelayar eropah telah merakamkan dizaman hidupnya akan kewujudan Melayu di Nusantara ini

Anonymous said...

China HARAMJADAH BABI NI PERLU BELAJAR sejarah MELAYU.

Anonymous said...

Gila dia ni..

Anonymous said...

Salah satu akibat bila ISA dihapuskan. Bayangkanlah kalau akta hasutan dihapuskan... dapstkah kita hidup dgn aman... mcm dulu2.

Anonymous said...

Ah Jib Gor sokong tak APek ini ?

Anonymous said...

weii...dia pakar sejarah kah..??? mcm mana pakar sejarah berbangsa lain mengata org melayu telah wujud di malaysia bukti kerajaan kedah tua.. dia nak spin pula...

Anonymous said...

Sebab tu Gerakan dan juga MCA perlu nyah dari BN kehadiran kedua dua parti tak memberi sebarang menafaat pun pada BN, mereka juga sejak kebelakangan ini berfikiran dan mempunyai idealogi yang sama macam DAPIG.Pemimpin melayu perlu sedar hakikat cina tetap cina kaum pendatang tak mengaku pendatang dah dasar cina mana mana pun sama.

Anonymous said...

Pendatang memang pukimak!

Anonymous said...

Bar council takmau berdemo ke suruh kenakan akta hasutan kat mamat ni sebab pertikaikan melayu...sama jugak dengan MCA,takmau desak suruh siasat gak ke macam haritu bila pertikaikan sekolah vernakular

takkan pertikaikan cina je baru dikenakan akta hasutan

Anonymous said...

cina dtg dari China balik China. India dtg dari India balik India. Melayu mau balik mana? Indonesia? nanti mereka kasi bom Malaysia kasi habis.

Anonymous said...

cilaka punya cina tongkang!! sudah terlalu lama nekayu berdiam bila cina hina dan sengaja letakkan kita setraf mrk pendatang. akhirnya anak2 muda kita sendiri termakan dan percaya kata syaitan mrk cina cilaka! kata2 cina cilaka ni ibarat racun yg mesti kuta tentang habis habisan!

Anonymous said...

senang saja nak buktikan ini Tanah melayu...go back to the history of human transmigration in BC years..mengikut sejarahnya semua bermula di afrika..sesat di eropah sesat di india sesat di cina sesat di Malaya (Tanah melayu kalau babi ni tak tahu), sesat sampai Indonesia sampai ke Australia,..pendek cerita,..melayu yang ada di Tanah melayu adalah melayu yang sekarang, cina, india yang ada adalah keturunan yang sesat di cina dan india,..jadi kalau apek ni bodoh sangat..kita bawa ke zaman parameswara...bila parameswara sampai Melaka....di Melaka dah ada melayu..ulang di Melaka dah ada melayu..walauapa pun gugusan Tanah melayu adalah dari Andaman, sampai ke new guinea, sampai ke kemboja, philipine, Indonesia keseluruhan..tak kan apek ni bodoh sangat...ini mesti hasil datang Malaya sebab tak tahan hidup di China sebab hidup keparat,makan bertenggong, berak pun tak mampu basuh..sebab susah hidup..hang li po dating Malaya pun dah ada melayu di Malaya..jadi kalau orang indon nak datang ke Malaya zaman tu kita adalah rumpun yang sama..mata tak sepet, kulit tak cerah, atau hitam legam...cukup cukup lah yang datang sebab british tu untuk persoalkan siapa melayu di Tanah melayu..bahasa pertuturan orang melayu dengan loghat Kelantan trengganu, penang, Kedah, dan lain lain sudah cukup membuktikan melayu Malaya adalah melayu di Tanah melayu, melayu asal..adakah indon cakap macam Kelantan,macam Kedah, macam perak..sudah tentu tidak..so apek lu belajar lah sikit asal usul lu sebelum mau cakap pasal melayu di Tanah melayu..you mali pun british angkat mali..lu pikior le lu siapa..

Anonymous said...

Apek ni berani mungkin hari tu dia dengar Ah Jib Gor kata sekolah vernakular ada dalam perlembagaan...

Anonymous said...

UMNO kena buat undi tidak percaya atas kepimpinan Najib.
Najib terlalu idealistik dan pendatang centric.
Orang Melayu perlu pemimpin yg pro Melayu yang hardcore.

Anonymous said...

makhluk perwakilan gerakan johor ni bukan bodoh. dia tahu bahawa ucapannya akan menimbulkan kontroversi, dan inilah apa yang berlaku. keinginannya tercapai dan projek mencipta konflik berjaya. isu ini tidak akan sejuk dalam dua hari, mungkin akan berminggu2 dan makhluk ini lebih bahagia jika ia menjadi isu pusat memandangkan gerakan adalah komponen bn. niat provokasinya berjaya mengundang kemarahan melayu dan t/jawab seterusnya adalah dibawah t/jawab dap dan pkr. nampak tak melayu betapa liciknya kerjasama gerakan/mca/dap dan pkr? gerakan dan mca adalah agen dap dalam bn..

Anonymous said...

orang2 melayu yang berkawan dgn apek ni tentu lentuk leleh, apa taknya hari2 dpt makan belanja free apek ni, kalau kat warong jngn shusha2 gua baya smua... pernah pegi spork sama bapa kecik2 beli barang untk beniaga kata tkek kedai...aji mau meniaga..aa mulut mau manis ati orang tk tau maa..

Anonymous said...

KERETA API TANAH MELAYU
KTM
APEK LU ADA TAU

Anonymous said...

Tanya itu apek tua, zaman jepun dulu dia menyorok kat mana? Ramai cina kat kg aku sembunyi kat rumah melayu takut kena pancung dengan jepun......