Monday, December 20, 2010

Ucapan Hadi Awang Yang Menginsafkan

Ucapan TG Hadi Awang di Konvokesyen PR 2010 begitu menginsafkan. Beliau memetik ayat suci Al-Quran,

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. [49:13]"

Kalaulah TG Hadi Awang dapat selitkan petikan [49:11] alangkah baiknya yang mana ayat tersebut bermaksud,

49:11 - Wahai orang beriman! Janganlah sesuatu puak (daripada kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) kemungkinan puak lelaki yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka. Janganlah pula sesuatu puak daripada kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) kemungkinan puak yang dicemuhkan itu lebih baik dari mereka. Janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasiq) amatlah buruk gelaran nama fasiq (kepada seseorang) sesudah dia beriman. (Ingatlah) sesiapa yang tidak bertaubat (daripada fasiqnya) maka merekalah orang yang zalim.

Ada yang berpandangan ucapan TG Hadi Awang di konvensyen, umpama macam BN. Hakikatnya, Hadi Awang dah banyak berubah berbanding Hadi di awal 80an, yang begitu berdegar bersama Ustaz Fadzil Nor dan Ustaz Nakhaie, yang masing-masing telah meninggal dunia dan menyertai UMNO.

No comments: