Wednesday, December 16, 2009

KPP Jadi Pusat Indoktrin Politik?

Kurikulum Pendidikan Pemandu (KPP) adalah antara syarat yang diperlu dihadiri oleh mereka yang ingin mendapatkan lesen belajar memandu kenderaan "L". Kursus merupakan perkara awal yang perlu dihadiri oleh setiap calon "L".

Saya mendapat maklumat ada instruktor yang menggunakan kursus ini untuk menyebarkan dakyah dan provokasi anti kerajaan.

Telah berlaku di Pusat Latihan Memandu Kenderaan, Batu Lapan, Jalan Kapar, Klang bilamana instruktor telah memaklumkan kepada peserta kursus tentang polisi dan peraturan yang tidak dipersetujui. Memang kadang-kadang kita juga mungkin tidak bersetuju dengan beberapa perkara berhubung dengan polisi tetapi rasanya adalah tidak wajar bagi seorang pengendali kursus untuk meluahkan ketidakpuasan hatinya kepada peserta kursusnya.

Selanjutnya si pengendali kursus itu juga ada secara sinikal mengkritik kerajaan. Satu bentuk provokasi telah dilontarkan kepada peserta kursus melalui soalan, "andainya perkara-perkara yang berikut berlaku serentak iaitu kenderaan bomba, kenderaan polis, ambulans dan sultan, yang mana satu mesti diberi keutamaan". Maka pelbagai jawapan telah diberikan oleh peserta kursus yang semuanya salah.

Pengendali kursus kemudian berkata "Jawapan yang sebenarnya ialah kenderaan sultan. Jangan tanya saya alasannya sebab sultan you all yang pilih, bukan saya".

Kepada Timbalan-Timbalan Menteri Pengangkutan sila dengar dan tengok sendiri isu ini. Almaklumlah Menteri Pengangkutan sentiasa sebok dengan masalah yang datang bertimpa-timpa!

Dr Halimah Mohd Ali, Exco Pendidikan Selangor tentu orang yang paling gembira kerana kejadian berlaku di kawasan Kapar. Bagaimana YB? Patutkah KPP ni dimansuhkan seperti BTN?

No comments: