Tuesday, April 28, 2009

BN Yang Semakin Longlai?

Apakah sebenarnya disebalik kejatuhan kerajaan BN di 4 negeri? Adakah ia berpunca dari kelemahan UMNO yang mempunyai sifat-sifat salah guna kuasa, perebutan kuasa, rasuah, egois, rasis dan lain-lain lagi? Sekiranya benar-benar perkara-perkara tersebut yang mendorong kejatuhan BN, maka bermakna ‘benchmark’ yang rendah telah dicatatkan oleh BN dalam indeks prestasi kepimpinannya. Justeru, adalah amat mudah bagi PR samada mengurus kerajaan dan mengurus hal-ehwal dalaman parti. Kelemahan-kelemahan BN seharusnya dijadikan sempadan dan peluang untuk melakukan kesilapan oleh PR adalah amat rendah.

Akan tetapi, masih wujud ketidakpuasan hati, misalnya di sini juga di sini pengusaan jawatan oleh kelompok tertentu seperti di Kuala Langat.

Berkaitan dengan hal di atas, saya ingin menceritakan pengalaman saya duduk di bawah sebuah pertubuhan belia. Sebagai seorang yang muda ketika itu, sikap panas baran mengusai jiwa saya. Oleh kerana terlalu marah dan kecewa dengan organisasi yang diterajui oleh seorang yang kebetulan juga menjawat jawatan Ketua Pemuda UMNO, lalu saya menyertai NGO yang diketuai oleh seorang kenalan semenjak kecil. Dalam hati kecil berkata, daripada membantu orang tak berguna itu, baik sama-sama bergerak dalam NGO yang diketuai oleh sahabat lama ini.

Namun harapan saya meleset sama sekali. Dari segi pentadbiran, sahabat saya pemimpin NGO ini gagal. Borang keahlian membukit di satu sudut rumahnya tak dimajukan ke pentadbiran kebangsaan, laporan tahunan ke Pendaftar Pertubuhan juga tidak dibuat. Akhirnya pendaftaran banyak cawangan telah digantung dan pentadbiran organisasi peringkat daerah juga lintang pukang. Akhirnya, NGO yang saya sertai tersebut menjadi KOMA dan terpaksa dipulihkan, melalui pengambilalihan pentadbiran dikalangan kami demi meneruskan kelansungan organisasi.

Bukan itu sahaja, pernah diceritakan oleh seorang sahabat yang lain bahawa bekas pemimpin NGO ini juga pernah menduduki kerusi Lembaga Pengarah sebuah koperasi. Maka beliau pun telah diamanahkan untuk menjalan projek kedai runcit, sebagai cabang perniagaan koperasi. Akhirnya, kedai runcit lingkup malah yang menyedihkan asset kedai runcit iaitu sebuah lori juga lesap. Tanpa disedari oleh jemaah Lembaga Pengarah, rupa-rupanya telah diftarkan atas nama peribadi bekas pemimpin NGO terbabit.

Khabarnya, pemimpin berkenaan telah menjawat jawatan YDP PAS Kawasan. Sebagai peringatan kepada para pemimpin dan juga ahli-ahli PAS, andainya berlaku pembatalan pendaftaran PAS Kawasan atau pembatalan ranting-ranting PAS, jangan terus menuding kepada Hishamudin Hussein, selaku Menteri Dalam Negeri tapi salahkan YDP berkenaan yang telah terbukti mempunyai kelemahan didalam kepimpinannya.

Apa pun, PAS kena menerima hakikat ini kerana pemimpin berkenaan telah dipilih secara sah dalam mesyuarat agung dan bukan sengaja dihantar oleh pihak lawan untuk memporakperandakan parti anda!

No comments: