Wednesday, April 9, 2014

Era Pentadbiran Nik Aziz Sebagai MB, Paling Mudah Penyamun Tarbus Larikan Hasil Mahsul Negeri Kelantan


Tidak dapat disangsikan bahawa pentadbiran TG Nik Aziz ketika menjadi MB Kelantan cuba dipotretkan sebagai yang terbaik di Kelantan oleh pemimpin dan penyokong PAS.

Dengan gelaran ulamak, maka dengan sendirinya menjadi mudah bagi mereka untuk melihat luaran bahawa Nik Aziz adalah yang terbaik, walhal hakikatnya beliau adalah lemah dan mudah dipedaya oleh penyamun-penyamun tarbus di Kelantan.

Jika memandang dari segi niat, pentadbiran Nik Aziz dilihat begitu berhasrat melihat Yayasan Kelantan Darul Naim (YAKIN) dapat menjana sumber bagi menaja anak-anak negeri Kelantan melanjutkan pelajaran, apabila menghadiahkan kawasan perlombongan manganese kepada pertubuhan berkenaan.

Akan tetapi atas kejahilan Nik Aziz dalam hal-ehwal pentadbiran, maka telah berlaku ketirisan dalam hasil negeri, apabila sebahagian darinya telah dilarikan oleh penyamun-penyamun tarbus di negeri berkenaan.

Dalam Laporan Ketua Audit Negara 2013, penemuan audit mendapati bahawa bayaran tribute yang diterima oleh YAKIN tidak mengikut kuantiti manganese yang dilombong. Jabatan Audit Negara gagal mendapatkan rekod perlombongan, hingga terpaksa membuka stastik jumlah eksport bagi mendapatkan anggaran kuantiti pengeluaran lombong berkenaan.

Malah pihak audit juga mendapati 2 tapak lombong tidak mempunyai mesin penimbang meskipun bertahun-tahun telah beroperasi di tapak berkenaan.

Tindakan ini bagai disengajakan, bagi memberi ruang yang besar untuk hasil mahsul Kelantan diangkut keluar dari negeri berkenaan.

Nik Aziz Hanya Menangis Minta Maaf Kepada Rakyat Kelantan Tetapi Tetap Tidak Betulkan Keadaan .Munafik!

Jadi, tidak hairanlah Nik Aziz menangis dihadapan Anwar Ibrahim mengakui kesilapan-kesilapan sebagai MB Kelantan hujung bulan Mac yang lalu.

Anda boleh periksa sendiri Laporan Ketua Audit Negara mengenai Kelantan di SINI.

No comments: