Sunday, November 11, 2012

Isu Selangor : RM18 Dah Bayar Tapi Peparitan Eli Wong Tetap Semak Tak Bertebas


Bagi lot tanah pertanian, selain membayar cukai tanah, pemilik juga membayar cukai parit. Dari bil cukai tanah di atas, cukai tanah berjumlah RM33 dan cukai parit RM18.

Tapi bila melihat parit-parit di Selangor yang tidak diselenggara, timbul persoalan kemanakah jumlah pungutan cukai berkenaan dialihkan oleh rejim Khalid Ibrahim?

Persiaran Sultan Abdul Aziz, Pulau Indah

Jalan Imam Yusof, Pulau Indah

Perhatikan gambar-gambar di atas (lokasi - Pulau Indah) yang membuktikan parit-parit yang diliputi rumput dan gambar bawah jelas menunjukkan ia terlalu tebal, hingga tidak nampak sama sekali wajah parit yang sebenar.

Maka oleh itu, tidak hairanlah Selangor sering dilanda banjir pada masa ini.

Kalau ya pun Selangor nak berjimat, janganlah sampai menjadi seperti peparitan Eli Wong yang semak tak bertebas!

3 comments:

usin said...

ada yg suka 'hairy', tp aku suka yg bertebas. takut ada 'ular' bersarang...

jiwakita said...

tu cukai parit justikasi strata..maksudnya cukai keseluruhan dr rakyat tempoh setahun utk menyenggara keseluruhan perparitan...tapi anehnya perparitan tetap tebal dengan rumput,rumpai dan selut!!

klu disenggara dengan betul dan berjadual sekalipun tidaklah tebal sebegitu rupa!!

ataupun perparitan dan saliran dlm bidang JPS(jab.parit dan saliran)yg tiada kaitan dengan cukai parit tersebut?..

konfius jugak cukai parit tu!!

Anonymous said...

sama jer ngan "PARIT" Eli Wong...semak tak bertebas tetap menggiurkan.....