Tuesday, August 14, 2012

Ramai Yang Tidak Perasan Teori Songsang Anwar Ibrahim Dihari ke13 Ramadhan


Pada 2 Ogos lalu (bersamaan dengan 13 Ramadhan), Anwar Ibrahim telah mengadakan sidang media pembentangan Dasar Automotif Negara versi PKR.

Seperkara yang agak pelik berlaku dan ternyata songsang dalam teori ekonomi olahan Anwar ialah menggerakkan perkara yang berlawanan dalam satu masa iaitu:-
  1. Tingkatkan keupayaan/kemampuan rakyat untuk memiliki kenderaan persendirian (melalui peningkatan, pendapatan, penurunan cukai dan kemudahan kredit yang lebih menarik);
  2. Menjadikan pengangkutan awam lebih cekap dan berkesan; dan
  3. Mengurangkan pemilikan kenderaan persendirian.
Dari 3 matlamat di atas, perkara 1 & 2 hendak dilaksanakan serentak, walhal ia perkara yang berlawanan iaitu meningkat keupayaan mampu milik membeli kenderaan dan pada masa yang sama mengurangkan pula pemilikan kenderaan persendirian.

Bab satu lagi ialah menjaga kebajikan pekerja industri automatif tetapi pada yang sama membuka kemasukan automotif import untuk bersaing dengan industri tempatan.

Anwar dalam sidang media tersebut dengan penuh yakin pelan ekonomi mereka bukan mustahil untuk dilaksanakan.

Dalam pada itu, kita kaji pula latar belakang Anwar dalam bidang ekonomi yang dipetik dari web Al-Baraka Banking Group, yang mana beliau adalah salah seorang ahli lembaga pengarahnya;



Anda lihat sendiri title Dr Anwar dalam keratan di atas. Apakah PhD (palsu?) atau saya yang tersilap kerana tidak mengetahui yang Anwar pernah dianugerah Doktor Kehormat?

Tonton dan amati kenyataan Anwar dalam kenyataan ekonomi songsangnya dalam video di bawah. Kalau Lembaga Pengarah Al-Baraka tahu berbahasa Melayu, gerenti Anwar tersingkir sebagai ahli lembaga pegarah.

3 comments:

Anonymous said...

klas 3 pengajuan sejarah melayu mana adenya pakar ekonomi...satu dooina kena kelentung pasal tahap akademik mat bontot nii

Anonymous said...

anwar hanyalah seorang yg bodoh tapi berlagak pandai

dia adalah org paling pandai di kalangan org2 bodoh

belajar pengajian melayu je, tu pun grad cukup2 makan

cuma penyokong pakatan je yg tertipu dok ingat anwar tu pandai, padahal bodo piang

nonbal said...

Tahniah.. Kerana malaysia telah dapat melahirkan seorang pemutar alam diperingkat dunia. Bebrapa org lagi pelatih kepada pakar pembelit peringkat dunia akan dapat dilahirkan jika rafizi dan nik nazmi lulus periksa dgn anwar.