Thursday, February 23, 2012

Hati-Hati Aney Ni Tengah Marah Dengan UMNO!

Aney ni tengah marah dengan UMNO. Dia kata UMNO boikot pungutan sampah di PBT Selangor dan oleh itu pungutan sampah di Selangor terjejas.

Dengar apa yang dikatakan dalam video di bawah:-


Saya telah menemu bual seorang kontraktor pungutan sampah. Beliau memaklumkan bahawa pungutan sampah sisa pepejal tidak akan memberi keuntungan jika tidak dibantu dengan kerja-kerja pembersihan kawasan.

Dalam konteks, pengambilalihan kerja-kerja pembersihan kawasan oleh kerajaan negeri dengan sendirinya akan menjejaskan Alam Flora, mahu pun subkontraktor pungutan sampah sisa pepejal. Maka, tidak hairanlah Alam Flora menyerahkan kembali kontrak pungutan sampah sisa pepejal.

Menurut pandangan kontraktor berkenaan, perlu apa untuk bertahan dengan kerja yang rugi, tanpa diberikan peluang untuk mendapatkan sedikit keuntungan melalui kerja pembersihan.

Bila ditanya dengan cadangan Kerajaan Negeri untuk membeli compacter dan kemudiannya memajakkan kepada kontraktor, beliau menyatakan bahawa kos seunit compacter ialah RM380,000. Jika satu PBT memerlukan 30 unit maka kos bakal mencecah RM11.4 juta. Dengan 12 PBT yang ada di Selangor, modal untuk membeli compacter ialah RM136.8 juta. Mana nak cekau duit?

1 comment:

Ahmad Shukri Mokhtar said...

suruh semua exco, mb dan semua ahli pakatan rakyat kutip sampah sendiri, bawak blik rumah dgn keta sendiri.