Saturday, September 20, 2014

Betapa Kelam Kabutnya Menjelang Majlis Angkat Sumpah Menteri Besar Selangor 23 September


Pengumuman berkenaan Majlis Angkat Sumpah Menteri Besar Selangor yang baru telah dibuat pada Khamis 18 September yang lalu. Pengumuman yang dibuat oleh pihak istana itu, menetapkan tarikh 23 September 2014 dan akan berlangsung pada jam 10 pagi di Istana Alam Shah, Klang.

Bermakna, dalam tempoh 5 hari sudah memadai untuk penyempurnaan bagi unit protokol menyempurnakan persiapan untuk Majlis berkenaan tanpa sebarang kelam kabut.

Disaat-saat pejabat Penasihat Undang-Undang Negeri menyiapkan suratcara perlantikan dan surat jawatan, serta disamping kesibukan petugas-petugas unit protokol dan petugas-petugas pejabat istana melaksanakan persiapan majlis, tiba-tiba keadaan kelam kabut berlaku kepada PKR dan PAS.

Biro Politik PKR menjadi kelam kabut memanggil mesyuarat tergempar dan membuat ketetapan memohon mengadap Sultan.PKR mohon mengadap bukan untuk bertolak ansur, tetapi untuk menunjukkan ketegasan mahukan Wan Azizah diperkenankan oleh Sultan.

Sementara PAS pula menjadi kelam kabut dalam muktamar yang sedang berlangsung, bila bercanggah sesama sendiri samada untuk menerima atau menolak jawatan, jika salah seorang Adun mereka diperkenan oleh Sultan untuk dilantik sebagai MB.

Sehingga saat ini pun, kita masih tidak mengetahui siapa yang bakal menjadi MB Selangor. Malah dalam satu kenyataan pihak istana, pengumumannya dijangka akan dibuat pada Isnin depan.

Seperkara yang perlu diketahui mengenai Sultan Sharafudin Idris Shah, baginda adalah seorang yang teliti dalam membuat keputusan.

Pernah saya diberitahu oleh petugas unit protokol diawal pemerintahan baginda, berkenaan penganugerahan kebesaran dan pingat sempena hari keputeraan baginda. Petugas berkenaan memberitahu, hinggakan kepada pingat-pingat kecil seperti PJK, baginda membuat tapisan sendiri yang ketat.

Dimaklumkan juga bahawa senarai penerima-penerima pingat telah beberapa kali ditolak oleh Sultan, sebelum senarai muktamat diumumkan.

Bayangkan kalau anugerah sekecil PJK pun baginda titahkan untuk disemak, apatah lagi dalam hal menurunkan kuasa eksekutif kepada MB, tentunya penilitian dan pengiraan yang ketat pasti diambil oleh baginda sebelum membuat keputusan.

Perlu difahami, kuasa eksekutif negeri Selangor adalah terletak dan terlaksana keatas Sultan Selangor dan inilah yang tidak difahami oleh Anwar Ibrahim. Baca SINI, untuk lebih memahami kedudukan Sultan sebagai Ketua Eksekutif.

No comments: