Thursday, January 19, 2012

Dr Ahmad Yunus Hairi Akan Dipandang Hebat Jika Berjaya Potong Ko** Ronnie Liu

Dari semua 8 kerusi milik PAS di Selangor, DUN Sijangkang yang diwakili oleh Dr Ahmad Yunus Hairi merupakan kerusi DUN tunggal yang terletak di kawasan luar bandar dan pengundi Melayu adalah mewakili lebih 60% dari keseluruhan pengundi di situ.

DUN Sijangkang bukanlah pertama kali diwakili oleh pembangkang, kerana rakyat disitu pernah melakukan protes peti undi pada PRU1990, apabila mereka memberi kemenangan kepada calon pembangkang (Tarikh Junid - Semangat 46) lantaran calon BN datangnya dari MCA.

Kini dengan duduknya Ahmad Yunus di kerusi Exco Selangor, mampukah beliau membawa agenda Melayu seperti Dr Hasan Ali? Andainya beliau membawa pendekatan seperti Dr Rani dan Khalid Samad, maka tidak mustahil beliau akan dihukum oleh pengundi-pengundi di kawasannya.

Beliau tidak boleh bergantung kepada jasa utama di kawasannya, iaitu mengkhatankan anak-anak pengundinya. Sebaliknya beliau harus mengambil kira sensitiviti orang Melayu yang diwakilinya. Ahmad Yunus akan dikenang sepanjang zaman, andai sebagai tok mudim, beliau berjaya memotong ko** Ronnie Liu!

No comments: