Thursday, April 23, 2009

Oh, Begitu Seninya Politik!

Saya dah semakin seronok melihat “Permainan Politik Di Malaysia”. Saya telah mula nampak kelicikan yang penuh dengan seni, muslihat , strategi dan taktik yang begitu tersusun. Penyokong fanatik hanyalah sebagai penyumbang kemeriahan apatah lagi di alam siber ini.

Bermula dengan lompatan Dato’ Nasarudin ke PKR. Reaksi dalam UMNO menyumpah-nyumpah dan ada yang minta dikosong kerusi DUN Bota. DSAI sendiri pun isytihar bahawa ada lagi ADUN BN yang akan menyeberang ke PR. Kemudian pecah berita 2 Exco Perak hilang dan selanjutnya dengan 2 kerusi yang diwakili oleh Exco berkenaan diistiharkan kosong. Kemuncak kepada turutan peristiwa ini berakhirlah Kerajaan PR Negeri Perak yang cuma bertahan selama 11 bulan.

Terkini gendang berikut dimainkan dengan perletakan Mohamad Fairus Khairuddin sebagai TKM1 dan pengosongan kerusi DUN Penanti. Riuh rendah mula kedengaran bila BN dikatakan tidak akan bertanding. Disebelah PR mengalu-alukan dan sementara dikalangan penyokong PR dan BN timbul pelbagai polemik yang dibahaskan.

Kelam kabut timbul. Dalam BN nak tentukan samada harus bertanding di Penanti atau tidak. Dari segi moral pun PR sudah menang sebab BN dah takut dengan kekuatannya. Dalam PR pun bergolak kerana TKM1 belum dilantik, barangkali nak menunggu calon dari Penanti.

Dalam pada penyokong PR dah jalan kembang dada dan penyokong BN jalan tunduk muka, awas petanda-petanda apa nak jadi berikutnya dah mula timbul:-

1. PAS Permatang Pauh buat ketetapan nak bertanding
2. DSAI dah minta maaf dengan LGE
3. Fairus dakwa dia bebas dari pendakwaan
4. SPR masih tak tetapkan tarikh PRK

Kita lihat siapa yang kena!

No comments: