Duduk membilang hari, rupa-rupanya sambutan Hari Kemerdekan Malaysia ke 51 akan tiba seminggu lagi. Kesibukan menjadikan saya terlupa, walau pun sememangnya telah berada di bulan Ogos. Kelaziman sebelumnya, kemeriahan Ogos begitu terasa apabila berselesih dengan kereta persendirian, teksi, bas dan lori memasang bendera di pasang di kenderaan masing-masing. Akan tetapi sukar untuk melihat kibaran bendera ketika ini.
Tidak adakah pelancaran kempen mengibar bendera oleh pihak kerajaan pada tahun ini? Atau saya sendiri yang ketinggalan mengikuti perkembangan semasa? Saya rasa tak mungkin, apabila melihatkan orang lain juga tidak ghairah mengibar bendera. Cuma yang ada terbaca ialah kempen menebalikkan bendera dikalangan bloger.
Petanda apakah semua ini? Lunturnya semangat patrotisme? Protes? Kempen kerajaan yang tak berkesan? Muslihat? Selalunya, bulan kemerdekaan bermula awal Ogos hingga pertengahan September. Barangkali kerajaan ingin melihat Jalur Gemilang terkibar sendiri di seluruh negara selepas 16hb September!
Saturday, August 23, 2008
Thursday, August 21, 2008
Pendidikan: Matlamat, Misi dan Visi Peribadi (2)
Sistem Pendidikan Kita Berorientasikan Peperiksaan?
Banyak pihak menyimpulkan bahawa Sistem Pendidikan kita adalah berorientasikan peperiksaan. Sebagai bapa dan seorang yang bukan ahli akademik, saya tidak pasti bahawa saya adalah sebahagian daripada mereka yang terlalu menekan anak-anak supaya menghasilkan keputusan peperiksaan yang cemerlang. Secara prinsipnya, saya berpendirian bahawa perlu malahan menjadi tanggung jawab saya memudahkan kerja guru. Oleh sebab itulah, saya memastikan anak-anak saya boleh membaca dan mengira sebelum bermulanya alam persekolahan rendah mereka. Ini didorong oleh keadaan kapasiti kelas, khususnya di kawasan bandar purata saiz kelas ialah 40 orang murid. Dengan keadaan demikian, mampukah guru memberi perhatian kepada anak saya? Secara perbandingan, di tadika muridnya cuma di sekitar 20 orang bagi satu kelas. Oleh kerana saya menganggap peringkat tadika amat penting sebagai pembuka langkah alam pembelajaran, maka saya rela membayar yuran tadika yang hakikatnya lebih mahal dari yuran pengajian di UiTM!
Dalam keadaan anak-anak yang telah berupaya membaca dan mengira, proses pembelajaran mereka akan mengikut ‘pacing’ pengajaran guru mereka. Saya meletakkan tanda aras 70% dan ini bermakna anak-anak harus mendapat keputusan peperiksaan mengikut tanda aras yang diberikan. Apabila keputusan peperiksaan semester 1 diperolehi, memberi ruang kepada saya untuk membuat tindakan yang berikut:-
· Mengesan kelemahan anak-anak;
· Memberi bimbingan peribadi terhadap subjek tersebut supaya mencapai penanda aras; dan
· Memberi fokus keputusan yang seimbang terhadap semua subjek untuk peperiksaan yang berikutnya.
Melalui penanda aras ini juga bermakna sekiranya mereka mendapat 80%, iaitu peratusan yang membolehkan mendapat gred A, itulah adalah bonus bagi mereka. Saya selalu memberi tahu anak-anak “Mendapat A dalam semua subjek bukanlah matlamat tetapi sekiranya kita boleh kearah itu, mengapa kita tidak mencubanya? Ramai orang yang telah mendapat ‘straight As’, tidak ada apa yang perlu dimegahkan. Sekurang-kurangnya ia adalah untuk kepuasan peribadi dan menempatkan kita kekelompok tersebut”. Sebagai ransangan saya berulangkali menyatakan ungkapan berikut kepada anak-anak:-
UPSR – Kamu dengan mudah boleh mendapat A dalam Bahasa Melayu Pemahaman, Bahasa Melayu Penulisan dan Matematik. Bekerja keraslah untuk mendapat A dalam Bahasa Inggeris dan Sains.
PMR – 6A dalam tangan (Bahasa Malaysia, Agama Islam, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup dan Matematik), kenapa tak ingin mencuba mendapat 2A lagi (Bahasa Inggeris dan Sains).
SPM – 4A boleh dicapai (Bahasa Malaysia, Agama Islam, Sejarah dan Matematik), tambahkan lagi jumlah A melalui subjek teras jurusan kamu.
Samada bersetuju atau tidak atau samada suka atau tidak, keputusan yang cemerlang adalah diambil kira untuk memasuki IPTA. Cukupkah dengan tabungan yang hanya RM20,000 (melalui skim annuiti insurans) untuk menampung kos belajar di IPTS? Relakah kita melihat anak-anak menanggung beban pinjaman PTPN? Juga, sedarkah kita sesetengah organisasi mensyaratkan minimum ijazah sarjana muda kelas 2-Atas untuk bekerja dengan mereka? Secara peribadi, saya tidak mempunyai pilihan melainkan bertindak seperti ibu bapa lain, mahu melihat anaknya cemerlang dalam peperiksaan, walau pun ini dianggap songsang oleh sebilangan ahli akademik!
Banyak pihak menyimpulkan bahawa Sistem Pendidikan kita adalah berorientasikan peperiksaan. Sebagai bapa dan seorang yang bukan ahli akademik, saya tidak pasti bahawa saya adalah sebahagian daripada mereka yang terlalu menekan anak-anak supaya menghasilkan keputusan peperiksaan yang cemerlang. Secara prinsipnya, saya berpendirian bahawa perlu malahan menjadi tanggung jawab saya memudahkan kerja guru. Oleh sebab itulah, saya memastikan anak-anak saya boleh membaca dan mengira sebelum bermulanya alam persekolahan rendah mereka. Ini didorong oleh keadaan kapasiti kelas, khususnya di kawasan bandar purata saiz kelas ialah 40 orang murid. Dengan keadaan demikian, mampukah guru memberi perhatian kepada anak saya? Secara perbandingan, di tadika muridnya cuma di sekitar 20 orang bagi satu kelas. Oleh kerana saya menganggap peringkat tadika amat penting sebagai pembuka langkah alam pembelajaran, maka saya rela membayar yuran tadika yang hakikatnya lebih mahal dari yuran pengajian di UiTM!
Dalam keadaan anak-anak yang telah berupaya membaca dan mengira, proses pembelajaran mereka akan mengikut ‘pacing’ pengajaran guru mereka. Saya meletakkan tanda aras 70% dan ini bermakna anak-anak harus mendapat keputusan peperiksaan mengikut tanda aras yang diberikan. Apabila keputusan peperiksaan semester 1 diperolehi, memberi ruang kepada saya untuk membuat tindakan yang berikut:-
· Mengesan kelemahan anak-anak;
· Memberi bimbingan peribadi terhadap subjek tersebut supaya mencapai penanda aras; dan
· Memberi fokus keputusan yang seimbang terhadap semua subjek untuk peperiksaan yang berikutnya.
Melalui penanda aras ini juga bermakna sekiranya mereka mendapat 80%, iaitu peratusan yang membolehkan mendapat gred A, itulah adalah bonus bagi mereka. Saya selalu memberi tahu anak-anak “Mendapat A dalam semua subjek bukanlah matlamat tetapi sekiranya kita boleh kearah itu, mengapa kita tidak mencubanya? Ramai orang yang telah mendapat ‘straight As’, tidak ada apa yang perlu dimegahkan. Sekurang-kurangnya ia adalah untuk kepuasan peribadi dan menempatkan kita kekelompok tersebut”. Sebagai ransangan saya berulangkali menyatakan ungkapan berikut kepada anak-anak:-
UPSR – Kamu dengan mudah boleh mendapat A dalam Bahasa Melayu Pemahaman, Bahasa Melayu Penulisan dan Matematik. Bekerja keraslah untuk mendapat A dalam Bahasa Inggeris dan Sains.
PMR – 6A dalam tangan (Bahasa Malaysia, Agama Islam, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup dan Matematik), kenapa tak ingin mencuba mendapat 2A lagi (Bahasa Inggeris dan Sains).
SPM – 4A boleh dicapai (Bahasa Malaysia, Agama Islam, Sejarah dan Matematik), tambahkan lagi jumlah A melalui subjek teras jurusan kamu.
Samada bersetuju atau tidak atau samada suka atau tidak, keputusan yang cemerlang adalah diambil kira untuk memasuki IPTA. Cukupkah dengan tabungan yang hanya RM20,000 (melalui skim annuiti insurans) untuk menampung kos belajar di IPTS? Relakah kita melihat anak-anak menanggung beban pinjaman PTPN? Juga, sedarkah kita sesetengah organisasi mensyaratkan minimum ijazah sarjana muda kelas 2-Atas untuk bekerja dengan mereka? Secara peribadi, saya tidak mempunyai pilihan melainkan bertindak seperti ibu bapa lain, mahu melihat anaknya cemerlang dalam peperiksaan, walau pun ini dianggap songsang oleh sebilangan ahli akademik!
Tuesday, August 19, 2008
Pendidikan: Matlamat, Misi dan Visi Peribadi (1)
Penulisan kali akan menyentuh isu pendidikan. Akan tetapi penulisan ini bukanlah suatu pandangan bersifat akademik malah ia tidak akan mengupas Dasar Pendidikan negara mahu pun membahas “Penyata Rahman Talib”, “Penyata Razak”, “Konsep 3M”, “KBSR” serta “KBSM”. Sebaliknya, ia akan menjurus kepada penentuan matlamat, misi dan visi peribadi dalam menerapkan pendidikan kepada anak-anak saya yang yang seramai 5 orang, yang sekarang ini berusia 7 – 18 tahun.
Penulisan ini juga diharapkan dapat membuka ruang perbahasan samada kita perlu memilih sekolah, keperluan menghantar anak ke pusat tuisyen dan menilai samada benarkah sistem pendidikan kita adalah berorientasikan peperiksaan? Malah saya amat mengalu-alukan sanggahan terhadap pandangan peribadi saya ini dalam konteks pembetulan persepsi dipihak saya.
Pandangan Umum
Perkara utama yang menjadi fokus saya ialah menyatakan kepada anak-anak bahawa menuntut ilmu adalah merupakan satu ibadah, yang bermakna mereka akan mendapat pahala daripada ibadah yang mereka lakukan. Disamping itu, memberi mereka kefahaman berhubung dengan persediaan kearah minat dan kecenderungan dalam penentuan bidang kerjaya yang bakal dipilih.
Selain fardhu ain yang menjadi kewajipan untuk dipelajari, saya lebih menekan keupayaan anak-anak di dalam subjek Matematik dan Bahasa Inggeris. Malah, saya memberitahu anak-anak saya, biar gagal dalam subjek lain, asalkan mendapat A untuk Matematik dan Bahasa Inggeris.
Pra Sekolah
Saya akan memastikan anak saya kenal huruf dan angka sebelum memasuki alam persekolahan. Disamping itu, saya akan berasa lega seandainya mereka berkeupayaan untuk mengira serta membaca dalam kedua-dua Bahasa Melayu dan Inggeris sebelum memasuki alam persekolahan sebenar.
Meski pun saya agak cerewet memilih tadika, oleh kerana Tadika KEMAS cuma terletak 20 meter di belakang rumah, saya akan menghantar anak-anak saya ke tadika tersebut ketika mereka berumur 5 tahun. Saya tidak sama sekali merendah-rendahkan keupayaan KEMAS, malah memberi pengiktirafan terhadap pengajaran doa dan asas jawi oleh mereka. Tambahan pula, sekurang-kurangnya tadika tersebut menjadi ruang untuk anak-anak saya mengenali rakan-rakan sebaya di kawasan kejiranan kami.
Pada umur anak saya 6 tahun, saya memilih sebuah tadika yang telah membuktikan prestasinya meskipun agak jauh dari rumah. Tadika ini memberi penekanan terhadap membaca dan mengira, malahan telah mendedahkan murid-muridnya subjek Sains pada ketika Kementerian Pelajaran belum lagi memperkenalkan subjek tersebut untuk tahun 1, 2 dan 3. Disamping Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris, asas Mandarin juga diajar di tadika tersebut.
Sekolah Rendah
Saya tidak begitu cerewet dalam menghantar anak ke sekolah yang menjadi pilihan kebanyakan ibu bapa di kawasan perbandaran saya. Memang diakui bahawa terdapat beberapa buah sekolah yang mencatat tradisi dalam keputusan UPSR, namun ia tidak begitu mendorong saya untuk menghantar anak-anak saya ke sekolah tersebut. Disamping jaraknya 7 km berbanding 0.7 km dengan sekolah di kawasan perumahan saya, rasanya terlalu awal untuk mendedahkan mereka dengan persaingan yang begitu sengit. Tambahan pula, perlu bagi mereka untuk memupuk persahabatan dengan rakan sebaya di kawasan kejiranan kami.
Sekolah Menengah
Saya begitu memilih dalam penempatan anak-anak ke sekolah menengah. Seboleh-bolehnya, saya akan menghantar anak-anak ke sekolah yang terbaik di dalam daerah. Ini penting demi mendedahkan anak-anak kepada proses membina ‘net-working’ dalam perkembangan mereka ke alam dewasa. Disamping itu, mereka akan berdepan dengan realiti kehidupan, bila mana komposisi pelajar yang berbilang bangsa.
Oleh itu adalah, adalah menjadi rutin saya ke Pejabat Pelajaran Daerah bagi memohon jasa baik dari pegawai-pegawai yang berkenaan agar menimbangkan permohonan saya. Biasanya, saya akan berbuat demikian sebelum proses pemilihan dan tapisan dibuat oleh mereka. Saya berpendapat adalah lebih baik berbuat awal daripada merayu setelah keputusan dibuat. Ini pastinya menyusahkan malah mengganggu tugasan mereka kelak. Sekolah Berasrama Penuh dan Maktab Rendah Sains MARA tidak menjadi keutamaan saya. Bukannya apa, saya merupakan bekas pelajar SBP yang lari ke sekolah biasa setelah 2 minggu mendaftar!
BERSAMBUNG..................
Penulisan ini juga diharapkan dapat membuka ruang perbahasan samada kita perlu memilih sekolah, keperluan menghantar anak ke pusat tuisyen dan menilai samada benarkah sistem pendidikan kita adalah berorientasikan peperiksaan? Malah saya amat mengalu-alukan sanggahan terhadap pandangan peribadi saya ini dalam konteks pembetulan persepsi dipihak saya.
Pandangan Umum
Perkara utama yang menjadi fokus saya ialah menyatakan kepada anak-anak bahawa menuntut ilmu adalah merupakan satu ibadah, yang bermakna mereka akan mendapat pahala daripada ibadah yang mereka lakukan. Disamping itu, memberi mereka kefahaman berhubung dengan persediaan kearah minat dan kecenderungan dalam penentuan bidang kerjaya yang bakal dipilih.
Selain fardhu ain yang menjadi kewajipan untuk dipelajari, saya lebih menekan keupayaan anak-anak di dalam subjek Matematik dan Bahasa Inggeris. Malah, saya memberitahu anak-anak saya, biar gagal dalam subjek lain, asalkan mendapat A untuk Matematik dan Bahasa Inggeris.
Pra Sekolah
Saya akan memastikan anak saya kenal huruf dan angka sebelum memasuki alam persekolahan. Disamping itu, saya akan berasa lega seandainya mereka berkeupayaan untuk mengira serta membaca dalam kedua-dua Bahasa Melayu dan Inggeris sebelum memasuki alam persekolahan sebenar.
Meski pun saya agak cerewet memilih tadika, oleh kerana Tadika KEMAS cuma terletak 20 meter di belakang rumah, saya akan menghantar anak-anak saya ke tadika tersebut ketika mereka berumur 5 tahun. Saya tidak sama sekali merendah-rendahkan keupayaan KEMAS, malah memberi pengiktirafan terhadap pengajaran doa dan asas jawi oleh mereka. Tambahan pula, sekurang-kurangnya tadika tersebut menjadi ruang untuk anak-anak saya mengenali rakan-rakan sebaya di kawasan kejiranan kami.
Pada umur anak saya 6 tahun, saya memilih sebuah tadika yang telah membuktikan prestasinya meskipun agak jauh dari rumah. Tadika ini memberi penekanan terhadap membaca dan mengira, malahan telah mendedahkan murid-muridnya subjek Sains pada ketika Kementerian Pelajaran belum lagi memperkenalkan subjek tersebut untuk tahun 1, 2 dan 3. Disamping Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris, asas Mandarin juga diajar di tadika tersebut.
Sekolah Rendah
Saya tidak begitu cerewet dalam menghantar anak ke sekolah yang menjadi pilihan kebanyakan ibu bapa di kawasan perbandaran saya. Memang diakui bahawa terdapat beberapa buah sekolah yang mencatat tradisi dalam keputusan UPSR, namun ia tidak begitu mendorong saya untuk menghantar anak-anak saya ke sekolah tersebut. Disamping jaraknya 7 km berbanding 0.7 km dengan sekolah di kawasan perumahan saya, rasanya terlalu awal untuk mendedahkan mereka dengan persaingan yang begitu sengit. Tambahan pula, perlu bagi mereka untuk memupuk persahabatan dengan rakan sebaya di kawasan kejiranan kami.
Sekolah Menengah
Saya begitu memilih dalam penempatan anak-anak ke sekolah menengah. Seboleh-bolehnya, saya akan menghantar anak-anak ke sekolah yang terbaik di dalam daerah. Ini penting demi mendedahkan anak-anak kepada proses membina ‘net-working’ dalam perkembangan mereka ke alam dewasa. Disamping itu, mereka akan berdepan dengan realiti kehidupan, bila mana komposisi pelajar yang berbilang bangsa.
Oleh itu adalah, adalah menjadi rutin saya ke Pejabat Pelajaran Daerah bagi memohon jasa baik dari pegawai-pegawai yang berkenaan agar menimbangkan permohonan saya. Biasanya, saya akan berbuat demikian sebelum proses pemilihan dan tapisan dibuat oleh mereka. Saya berpendapat adalah lebih baik berbuat awal daripada merayu setelah keputusan dibuat. Ini pastinya menyusahkan malah mengganggu tugasan mereka kelak. Sekolah Berasrama Penuh dan Maktab Rendah Sains MARA tidak menjadi keutamaan saya. Bukannya apa, saya merupakan bekas pelajar SBP yang lari ke sekolah biasa setelah 2 minggu mendaftar!
BERSAMBUNG..................
Tuesday, August 12, 2008
Perlukah Konsesus Pasca Merdeka?
Saya belum pernah memberikan maklum balas yang serius berhubung dengan keadaan politik negara pada hari ini. Sebaliknya, saya cuma menelan hujah-hujah, samada pro mahu pun kontra. Bila sendirian, otak mula berfikir dan mengimbas satu demi satu peristiwa sebelum dan selepas pilihan raya umum 12 yang baru lalu. Akhirnya, saya menyimpulkan bahawa wujud keberantakan politik di dalam negara. Keberantakan ini bukan saling kontra antara individu tetapi melangkaui batas sempadan agama, budaya, bangsa dan organisasi politik.
Dicelah-celah keberantakan politik ini, saya terlihat bahawa generasi pasca-merdeka menuntut satu konsesus yang baru. Pra-merdeka telah memahat ugutan dari kolonial British bahawa Tanah Melayu akan menjadi huru hara, andainya tuntutan merdeka oleh rakyat pribumi dipenuhi. Justeru, pemimpin-pemimpin pra-merdeka telah mengambil pendekatan diplomasi dengan bersetuju dengan cadangan memberi kewarganegaraan kepada pekerja-pekerja asing disektor perlombongan dan perladangan. Persetujuan ini diterima oleh majoriti rakyat pribumi, namun terdapat juga penentangan terhadap keputusan terebut. Malahan ada yang beranggapan bahawa ini membuktikan kelemahan pemimpin ketika itu, kerana tunduk kepada tekanan kolonial British. Mujurlah perkara-perkara yang berkaitan Islam, Raja, tanah simpan Melayu dan tanah adat, Bahasa Melayu dan keistimewaan kuota masing-masing terpelihara dibawah Artikel-Artikel 3, 32, 89, 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan
Hari ini rata-rata anak-anak pasca-merdeka telah menjadi dewasa. Mereka adalah generasi yang boleh dikatakan sebagai, celik sahaja mata telah menjadi warga negara Malaysia. Jadi tidak hairanlah mereka menuntut kepada keperluan konsesus yang baru. Namun begitu, barangkali apakah respons terhadap persoalan yang ingin saya ajukan seperti berikut:-
1. Mampu dan relakah pribumi melepaskan keistimewaan yan mereka miliki?
2. Sanggupkah bangsa Cina dan India menghapuskan kewujudan SJK (C) dan SJK (T) demi
perpaduan nasional?
Sejujurnya, saya ingin menyatakan bahawa saya tidak rela keberantakan politik yang berlaku pada hari ini memberi ruang kepada provakasi terhadap agama dan bangsa saya. Akhirnya, dek kerana budaya Melayu yang terlalu mengambil hati, kesilapan pusingan kedua akan dilakukan oleh pemimpin-pemimpin politik Melayu untuk konsesus baru era milineum ini! Semoga ada rahmat yang tersembunyi dari apa yang telah terjadi, insyaAllah.
Dicelah-celah keberantakan politik ini, saya terlihat bahawa generasi pasca-merdeka menuntut satu konsesus yang baru. Pra-merdeka telah memahat ugutan dari kolonial British bahawa Tanah Melayu akan menjadi huru hara, andainya tuntutan merdeka oleh rakyat pribumi dipenuhi. Justeru, pemimpin-pemimpin pra-merdeka telah mengambil pendekatan diplomasi dengan bersetuju dengan cadangan memberi kewarganegaraan kepada pekerja-pekerja asing disektor perlombongan dan perladangan. Persetujuan ini diterima oleh majoriti rakyat pribumi, namun terdapat juga penentangan terhadap keputusan terebut. Malahan ada yang beranggapan bahawa ini membuktikan kelemahan pemimpin ketika itu, kerana tunduk kepada tekanan kolonial British. Mujurlah perkara-perkara yang berkaitan Islam, Raja, tanah simpan Melayu dan tanah adat, Bahasa Melayu dan keistimewaan kuota masing-masing terpelihara dibawah Artikel-Artikel 3, 32, 89, 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan
Hari ini rata-rata anak-anak pasca-merdeka telah menjadi dewasa. Mereka adalah generasi yang boleh dikatakan sebagai, celik sahaja mata telah menjadi warga negara Malaysia. Jadi tidak hairanlah mereka menuntut kepada keperluan konsesus yang baru. Namun begitu, barangkali apakah respons terhadap persoalan yang ingin saya ajukan seperti berikut:-
1. Mampu dan relakah pribumi melepaskan keistimewaan yan mereka miliki?
2. Sanggupkah bangsa Cina dan India menghapuskan kewujudan SJK (C) dan SJK (T) demi
perpaduan nasional?
Sejujurnya, saya ingin menyatakan bahawa saya tidak rela keberantakan politik yang berlaku pada hari ini memberi ruang kepada provakasi terhadap agama dan bangsa saya. Akhirnya, dek kerana budaya Melayu yang terlalu mengambil hati, kesilapan pusingan kedua akan dilakukan oleh pemimpin-pemimpin politik Melayu untuk konsesus baru era milineum ini! Semoga ada rahmat yang tersembunyi dari apa yang telah terjadi, insyaAllah.
Monday, August 11, 2008
Catatan Peribadi, Sebelum Terlupa (2)
1992 Proton Iswara menggantikan Proton Saga. Bank Negara telah kerugian akibat ekoran penglibatan BNM dalam transaksi matawang asing. Nor Mohamed Yackop, eksekutif kanan di BNM telah meletakkan jawatan atas dasar bertanggungjawab berhubung dengan kerugian tersebut.
1993-1995 kedudukan Pak Ghafar sebagai TPM tergugat. Team wawasan muncul dan memenangi pemilihan UMNO dengan membariskan Anwar sebagai Timbalan Presiden UMNO dan Naib Presiden terdiri dari Muhyiddin, Najib dan Mohammad Taib serta kehadiran Rahim Tamby Chik sebagai Ketua Pemuda. Anwar dilihat sebagai bakal PM untuk tempoh ini, namun Rahim “bercuti” sebagai Ketua Pemuda kerana isu peribadi. Tempoh ini juga dari menyaksikan keadaan ekonomi yang begitu baik. Orang Melayu dah mula lepak kat broker saham (dah mula pandai main saham). Bak kata Daim Zainuddin, untuk duit poket dihujung minggu. Saham baru disenaraikan pun, paling bangsat pun RM2 boleh untung untuk setiap unit.
1996-1998 Anwar kekal untuk penggal ke2 sebagai Timbalan Presiden. Naib Presiden kekal dijawatan masing-masing, kecuali Muhyidin tergucil dan menyaksikan kemunculan Pak Lah sebagai pelengkap barisan. Zahid Hamidi unggul dalam pertembungan sengit kerusi Ketua Pemuda yang turut disertai Isa Samad, Annuar Musa dan Rahim sebagai penyandang jawatan. Petanda-petanda kegawatan ekonomi bermula pada pertengahan 1997. Jerebu dan krisis bekalan air melanda negara. Malaysia mencatat sejarah menjadi tuan rumah Sukan Komawel 1998.
1999 tahun terakhir menjelang alaf baru. Istilah IT, “Y2K bug” bermain dibibir setiap peringkat rakyat jelata. Tahun ini juga istilah politik yang popular ialah “kronisme”, “kolusi”, “nepotisme” dan “reformasi”. Istilah ini bukan sahaja popular di Malaysia, tetapi turut meluas digunakan di Indonesia. Ada grand design ke? Kawan-kawan pun ramai yang telah berhijrah politik.
ERA ALAF BARU rasanya tak perlulah nak diceritakan kerana rata-rata telah pun melalui setiap peristiwa yang berlaku. Sesungguhnya susah-senang, jatuh-bangkit, pahit-manis adalah pengalaman yang bakal menjadikan pengajaran bagi kita sebagai seorang dewasa.
1993-1995 kedudukan Pak Ghafar sebagai TPM tergugat. Team wawasan muncul dan memenangi pemilihan UMNO dengan membariskan Anwar sebagai Timbalan Presiden UMNO dan Naib Presiden terdiri dari Muhyiddin, Najib dan Mohammad Taib serta kehadiran Rahim Tamby Chik sebagai Ketua Pemuda. Anwar dilihat sebagai bakal PM untuk tempoh ini, namun Rahim “bercuti” sebagai Ketua Pemuda kerana isu peribadi. Tempoh ini juga dari menyaksikan keadaan ekonomi yang begitu baik. Orang Melayu dah mula lepak kat broker saham (dah mula pandai main saham). Bak kata Daim Zainuddin, untuk duit poket dihujung minggu. Saham baru disenaraikan pun, paling bangsat pun RM2 boleh untung untuk setiap unit.
1996-1998 Anwar kekal untuk penggal ke2 sebagai Timbalan Presiden. Naib Presiden kekal dijawatan masing-masing, kecuali Muhyidin tergucil dan menyaksikan kemunculan Pak Lah sebagai pelengkap barisan. Zahid Hamidi unggul dalam pertembungan sengit kerusi Ketua Pemuda yang turut disertai Isa Samad, Annuar Musa dan Rahim sebagai penyandang jawatan. Petanda-petanda kegawatan ekonomi bermula pada pertengahan 1997. Jerebu dan krisis bekalan air melanda negara. Malaysia mencatat sejarah menjadi tuan rumah Sukan Komawel 1998.
1999 tahun terakhir menjelang alaf baru. Istilah IT, “Y2K bug” bermain dibibir setiap peringkat rakyat jelata. Tahun ini juga istilah politik yang popular ialah “kronisme”, “kolusi”, “nepotisme” dan “reformasi”. Istilah ini bukan sahaja popular di Malaysia, tetapi turut meluas digunakan di Indonesia. Ada grand design ke? Kawan-kawan pun ramai yang telah berhijrah politik.
ERA ALAF BARU rasanya tak perlulah nak diceritakan kerana rata-rata telah pun melalui setiap peristiwa yang berlaku. Sesungguhnya susah-senang, jatuh-bangkit, pahit-manis adalah pengalaman yang bakal menjadikan pengajaran bagi kita sebagai seorang dewasa.
Thursday, August 7, 2008
Catatan Peribadi, Sebelum Terlupa (1)
1974 terlalu mentah untuk mengerti, bila nampak ribuan pelajar universiti dan mereka yang bersimpati, berpiket di tepi bukit Kg Kerinci dekat dengan Angkasapuri, dalam kata lain di tepi Lebuhraya Persekutuan, lebuhraya pertama di dalam negeri. Dengar cerita ada yang kebuluran di Baling.
1975 mula dikenalkan dengan KPIM, ABIM bila guru sementara yang sedang menunggu keputusan STP, mendapat pendidikan dari sekolah persendirian Yayasan Anda, mengajar Bahasa Malaysia. Terpengaruh juga bila dengar ceritanya. Usia dibelasan tahun minat sangat dengan majallah Bambino, maka selalu pergi kedai buku dan curi-curi baca Mimbar Sosialis, lidah rasmi Parti Sosialis Rakyat Malaya (PRSM). PRSM pada masa tu tak iktiraf Malaysia.
1976 mula faham politik sikit-sikit. Dato’ Harun mendapat sokongan golongan muda yang menjadi “pressure group”. Pernah juga ikut serta dalam rally yang kebetulan di tempatku dan curi dengar dari otai-otai bahawa Dato’ Harun disuruh letak jawatan MB Selangor. Malah dia orang kata Dato’ Harun nak kena “buang negeri” jadi Wakil Tetap di PBB, New York. Tun Razak meninggal dunia di London, Tun Hussein ganti dan Dato’ Harun dipecat dari UMNO. Pada tahun itu juga semacam ada pertembungan puak sosialis dengan nasionalis. Kuatkuasa ISA pada masa itu, samada di Malaysia mahu pun Singapura akan dikaitkan dengan komunis.
1977-1980 tak banyak ingat peristiwa politik masa itu. Macamana nak ingat, tengah kemaruk zaman remaja dan sibuk dengan SPM dan STP. Apa tidaknya, masa tu bermulanya era disko. Filem-filem seperti Saturday Night Fever & Grease, ditonton lebih dari sekali. Cuma pada tempoh itu US berundur dari Vietnam dan politik lokal dalam tempoh tersebut, PAS disingkir dari BN dan Kelantan jatuh ke tangan BN melalui kerjasama UMNO dan Berjasa. Ibrahim Ali terlibat mastermind demontrasi di Kelantan dan akhirnya negeri tersebut diisytiharkan darurat, seterusnya membawa pembubaran DUN Kelantan bagi membolehkan pilihanraya Negeri Kelantan.
1981 tunggu keputusan STP, jadi guru ganti mengajar Sejarah dan Bahasa Malaysia tingkatan 3-5 di sebuah sekolah misionari (sekarang semua dah jadi SMK). Kali ni dah pandai menyampuk guru-guru senior yang borak pasal politik. Masa tu tengah hangat peralihan kuasa Tun Hussein – Tun Dr Mahathir. Tun Musa berentap dengan Ku Li untuk jawatan nombor dua parti. Nak beritahu, ini tahun penting untuk bangsa Melayu yang suka simpan duit bawah tilam, Amanah Saham Nasional telah dilancarkan. Duit-duit bawah tilam, dalam tempayan, celah tiang semua dikumpulkan untuk beli syarikat-syarikat utama dalam dan luar negeri.
1982-1984 masuk IPT dan pecah berita di kampus, Anwar Ibrahim masuk UMNO dan jadi calun di Permatang Pauh. Politik negara dan kampus condong kepada Islam. PAS begitu agresif dengan generasi mudanya seperti Haji Hadi, Ustaz Fadzil Nor dan juga Ustaz Nakhaie yang dah masuk UMNO. Al-Arqam melalui Abuya juga ada masuk ke kampus. Beliau datang dengan Mercs hijau yang rasanya mahal juga harganya! Ekonomi mula meleset pada tempoh ini. Bila masuk dewan makan, makanan dah tak semewah dulu.
1985-1991 bermula alam pekerjaan dengan institusi kewangan. Proton mula memasuki pasaran. Ekonomi masih meleset. Retrenchment khususnya di sektor pembuatan begitu banyak berlaku. UMNO bergolak, Semangat 46 muncul dan tokoh korporat memimpin MCA. Macam-macam hal timbul yang antara lain isu kejatuhan koperasi-koperasi pengambil deposit, skandal Pan El, BMF, Maminco dan macam-macam lagi, termasuk isu kehakiman. Tapi politik dan ekonomi dah mula stabil, dipenghujung tempoh ini, malah gila. Contohnya, harga kereta kalau dibeli pada harga RM18,000 pada tahun 1985 boleh dijual pada harga yang sama pada tahun 1991. Tak pernah dalam sejarah kereta tidak ada depreciation value.
AKAN BERSAMBUNG………..
1975 mula dikenalkan dengan KPIM, ABIM bila guru sementara yang sedang menunggu keputusan STP, mendapat pendidikan dari sekolah persendirian Yayasan Anda, mengajar Bahasa Malaysia. Terpengaruh juga bila dengar ceritanya. Usia dibelasan tahun minat sangat dengan majallah Bambino, maka selalu pergi kedai buku dan curi-curi baca Mimbar Sosialis, lidah rasmi Parti Sosialis Rakyat Malaya (PRSM). PRSM pada masa tu tak iktiraf Malaysia.
1976 mula faham politik sikit-sikit. Dato’ Harun mendapat sokongan golongan muda yang menjadi “pressure group”. Pernah juga ikut serta dalam rally yang kebetulan di tempatku dan curi dengar dari otai-otai bahawa Dato’ Harun disuruh letak jawatan MB Selangor. Malah dia orang kata Dato’ Harun nak kena “buang negeri” jadi Wakil Tetap di PBB, New York. Tun Razak meninggal dunia di London, Tun Hussein ganti dan Dato’ Harun dipecat dari UMNO. Pada tahun itu juga semacam ada pertembungan puak sosialis dengan nasionalis. Kuatkuasa ISA pada masa itu, samada di Malaysia mahu pun Singapura akan dikaitkan dengan komunis.
1977-1980 tak banyak ingat peristiwa politik masa itu. Macamana nak ingat, tengah kemaruk zaman remaja dan sibuk dengan SPM dan STP. Apa tidaknya, masa tu bermulanya era disko. Filem-filem seperti Saturday Night Fever & Grease, ditonton lebih dari sekali. Cuma pada tempoh itu US berundur dari Vietnam dan politik lokal dalam tempoh tersebut, PAS disingkir dari BN dan Kelantan jatuh ke tangan BN melalui kerjasama UMNO dan Berjasa. Ibrahim Ali terlibat mastermind demontrasi di Kelantan dan akhirnya negeri tersebut diisytiharkan darurat, seterusnya membawa pembubaran DUN Kelantan bagi membolehkan pilihanraya Negeri Kelantan.
1981 tunggu keputusan STP, jadi guru ganti mengajar Sejarah dan Bahasa Malaysia tingkatan 3-5 di sebuah sekolah misionari (sekarang semua dah jadi SMK). Kali ni dah pandai menyampuk guru-guru senior yang borak pasal politik. Masa tu tengah hangat peralihan kuasa Tun Hussein – Tun Dr Mahathir. Tun Musa berentap dengan Ku Li untuk jawatan nombor dua parti. Nak beritahu, ini tahun penting untuk bangsa Melayu yang suka simpan duit bawah tilam, Amanah Saham Nasional telah dilancarkan. Duit-duit bawah tilam, dalam tempayan, celah tiang semua dikumpulkan untuk beli syarikat-syarikat utama dalam dan luar negeri.
1982-1984 masuk IPT dan pecah berita di kampus, Anwar Ibrahim masuk UMNO dan jadi calun di Permatang Pauh. Politik negara dan kampus condong kepada Islam. PAS begitu agresif dengan generasi mudanya seperti Haji Hadi, Ustaz Fadzil Nor dan juga Ustaz Nakhaie yang dah masuk UMNO. Al-Arqam melalui Abuya juga ada masuk ke kampus. Beliau datang dengan Mercs hijau yang rasanya mahal juga harganya! Ekonomi mula meleset pada tempoh ini. Bila masuk dewan makan, makanan dah tak semewah dulu.
1985-1991 bermula alam pekerjaan dengan institusi kewangan. Proton mula memasuki pasaran. Ekonomi masih meleset. Retrenchment khususnya di sektor pembuatan begitu banyak berlaku. UMNO bergolak, Semangat 46 muncul dan tokoh korporat memimpin MCA. Macam-macam hal timbul yang antara lain isu kejatuhan koperasi-koperasi pengambil deposit, skandal Pan El, BMF, Maminco dan macam-macam lagi, termasuk isu kehakiman. Tapi politik dan ekonomi dah mula stabil, dipenghujung tempoh ini, malah gila. Contohnya, harga kereta kalau dibeli pada harga RM18,000 pada tahun 1985 boleh dijual pada harga yang sama pada tahun 1991. Tak pernah dalam sejarah kereta tidak ada depreciation value.
AKAN BERSAMBUNG………..
Saturday, August 2, 2008
Apa Sudah Jadi?
Pagi ni aku tak dapat access ke blog Rocky Bru, Dunia Tiger dan Mat Saman Kati. Apa sudah jadi? Operation aborted?
Sekarang ni dah diisytiharkan zaman darurat ke?
Sekarang ni dah diisytiharkan zaman darurat ke?
Subscribe to:
Posts (Atom)