Sebenarnya, adalah menjadi hasrat saya ingin menulis mengenai Neo-Feudal di dalam UMNO dan secara kebetulan, hari ini YB Dato' Sharir Samad menyentuh tentang amalan feudal yang semakin menebal di dalam UMNO (Sila rujuk http://www.agendadaily.com). Pada beliau, sindrom ini membuatkan ahli-ahli UMNO takut bersuara dan seterus menghakis keyakinan rakyat untuk menyokong dan menyertai UMNO.
Namun begitu saya lebih suka menggunakan istilah Neo-Feudal dan akan berhujah dari perspektif yang berlainan. Memang tidak dapat dinafikan bahawa ciri-ciri feudal terdapat di dalam UMNO. Tanpa menafikan wujud ciri-ciri tersebut di peringkat nasional dan negeri, tetapi tulisan saya ini khusus memberi fokus di peringkat cawangan dan bahagian.
Ciri utama yang berlaku ialah penguasaan yang begitu dominan oleh Ketua terhadap jawatan-jawatan utama dan sayap-sayap parti. Misalnya Ketua Cawangan yang menyusun anak, isteri adik-beradik, saudara mara dalam jawatan utama dan ahli-ahli yang tidak mempunyai pertalian lebih berfungsi sebagai pengikut. Kecenderungan ini, pada hemat saya berlaku apabila berlaku berbezaan pendapat dengan penyandang-penyandang jawatan yang sebelumnya dan seterusnya menganggap bahawa hal itu akan menggugat kedudukannya. Justeru, berlakulah proses memancung dan sebagai ganti, mereka yang mempunyai pertalian diletakkan di jawatan-jawatan utama bagi memastikan kedudukan ketua tidak terancam.
Adalah menjadi lumrah pada hari ini, kelayakan seseorang itu untuk memimpin UMNO haruslah mempunyai kemampuan wang ringgit. Kekayaan menjadi tanda aras melayakkan seseorang itu untuk menjawat jawatan tinggi di dalam parti. Tanpa wang, kita sebagai ahli bawahan akan dihadiahkan 'cermin' untuk mencermin diri kita sebelum menawarkan diri untuk jawatan-jawatan utama. Dengan keadaan yang sedemikian ini, maka seolah-olah cawangan mahupun bahagian telah menjadi cartel dan syarikat sendirian berhad. Seterus ahli-ahli cartel dan pemegang-pemegang saham syarikat sendirian berhad inilah yang akan menguasai dan mewarnai parti.
Lebih memparahkan lagi ialah bila timbul kecenderungan untuk melahirkan seramai mungkin pengikut dan pada masa yang sama, tiada sebarang usaha yang diambilkan untuk melahirkan pemimpin pelapis. Proses tekanan dan kekangan diambil supaya tidak ada tunas-tunas baru tumbuh dan seterusnya menjadikan parti sebuah organisasi yang berfikir didalam kotak yang mereka bina sendiri, tanpa menghasilkan idea-idea yang baru.
Sekiranya tiada sebarang usaha diambil untuk memperbetulkan keadaan ini maka mereka yang berkelayakan dari segi pemikiran, pentadbiran dan pengurusan serta akademik akan terus tersisih. Dari sudut psikologinya juga, perasaan rendah diri dikalangan akan semakin menebal. Apabila UMNO sudah di pandang sebagai organisasi feudal, maka tidak hairan satu lagi revolusi akan berlaku akibat dari kekecewaan golongan marhaen. Saya percaya sekiranya ini berlaku, komunisme akan wujud kembali bagi melenyapkan jurang antara kumpulan marhaen dan kumpulan neo-feudal ini.
Tuesday, May 27, 2008
Sunday, May 11, 2008
INTEGRITI
Merujuk kepada kamus Oxford integrity bermaksud "the quality of being honest and having strong moral principles". Pada hari ini, masyarakat secara umumnya bila bercakap tentang integriti, selain dari maksud yang diungkai oleh kamus tersebut, ialah lebih menjurus kepada masyarakat bebas rasuah.
Sememangnya, adalah menjadi keperluan bagi kita untuk bersifat ikhlas, tulus dan jujur dalam kehidupan yang selaras dengan Islam sebagai pembawa akhlak yang baik. Tanpa integriti maka akan menjurus diri kita kearah sifat menzalimi dan mendorong kepada kemungkaran. Berikut adalah beberapa kes yang berkaitan dengan integriti untuk direnungi:-
Kes 1
Saya pernah berbincang dengan seorang rakan berhubung dengan satu urusan. Kemudian terpacullah perkataan dari beliau yang antara lain menyatakan bahawa tidak dapat dinafikan bahawa negara kita rasuah dalam keadaan yang begitu berleluasa. Cuma yang menutup keadaan tersebut ialah kehidupan majoriti daripada kita adalah selesa, justeru menutup kepincangan yang ada. Sebaliknya, jika dibandingkan dengan suasana kehidupan rakyat negara tetangga kita yang begitu susah, maka amalan tersebut adalah suatu perbuatan hina.
Kes 2
Suatu hari saya berbual dengan seorang kakitangan sebuah organisasi yang kebetulan saya menjadi vendor kepada organisasi tersebut. Beliau masih muda (awal 20an) dan mempunyai pengaruh dalam membuat keputusan di organisasi ia berkerja. Tanpa silu beliau menyatakan, bahawa beliau mempunyai beberapa projek di tangan dan beliau boleh memberi kerja tersebut jika ada pemanis. Malang sekali, insan yang begitu muda pun boleh berkata demikian!
Kes 3
Seorang kenalan yang berjawatan kanan di sebuah organisasi telah difitnah oleh kakitangan bawahannya. Beliau telah dikatakan sebagai meminta komisyen terhadap urusniaga yang dibuat kakitangan jualannya. Aduan telah dibuat ke pihak pengurusan tertinggi dan akibatnya beliau telah diambil tindakan 'gantung kerja' sehingga siasatan dibuat keatasnya. Perkara pokok yang dinyatakan disini ialah bukan soal fitnah atau ingin mempertahankan kenalan saya tetapi sikap ambil berat organisasi tersebut terhadap soal integriti.
Kes 4
Selang seminggu dari peristiwa di atas, saya yang menjadi vendor sebuah organisasi multi nasional telah mendapat borang perisytiharan yang di hantar oleh pengurusan organisasi. Saya telah diminta untuk mengisytiharkan bahawa tidak mempunyai hubungan/kaitan dengan mana-mana kakitangan atau bekas kakitangan organisasi. Rupanya mereka begitu prihatin terhadap integriti.
Kesimpulannya, rasuah dan kronisme seolah-olah telah diterima menjadi suatu budaya dalam masyarakat kita. Hakikatnya, kehidupan kita di dunia adalah untuk membawa akhlak yang baik. Seharusnya untuk menjadi insan dan membentuk masyarakat yang bertamaddun, ketinggian ilmu dan nilai integriti yang sempurna adalah penyumbang kearah itu. Mungkin juga keputusan PRU12, sedikit sebanyak dipengaruhi oleh faktor integriti.
Dengan mengambil sikap positif, dalam pentadbiran kerajaan pasca PRU12, tanpa mengira BN mahupun PR mereka yang berkuasa akan berusaha kearah pemulihan integriti. Namunbegitu, saya juga ingin menzahirkan rasa terkejut saya, apabila seorang teman apabila diminta standby kerana sahabatnya akan tolong untuk dapatkan projek di sebuah negeri yang telah ditawan oleh PR. Kini saya sedang menunggu episod seterusnya..............
Saturday, May 10, 2008
Bila bercakap tentang akar umbi, tentunya ia tersembunyi di bawah tanah. Apakah dengan mata kasar kita boleh nampak akar? Hakikatnya, yang kita nampak ialah batang yang menjadikan pokok berdiri dan daun-daun yang menjadi penghias kecantikan pokok itu.
Saya adalah sebahagian daripada akar umbi, yang kecil lagi terselindung didalam tanah. Maka berselirat kami para akar-akar untuk membekalkan air dan makanan kepada keseluruhan objek yang bernama pokok. Tanah yang padat menjadikan kami terhimpit tetapi kami amat rapat dan saling tunjang menunjangi untuk menegakkan pokok tersebut.
Bila musim kemarau, makin dalamlah kami menjalar ke perut bumi untuk mencari sumber air. Tanpa menafikan peranan daun, bunga, buah malahan batang tetapi kami yang di dalam tanah tiada siapa pun nampak. Cuma yang mengiktiraf sahaja yang nampak peranan kami. Sebaliknya secara zahir, cuma daun, bunga dan batang yang boleh dipandang.
Secara relatif kepada proses politik, batang ialah tokoh, daun sebagai pengikut yang setiap hari menghurungi tokoh dan bunga umpama agen kepada penghasilan hasrat sang tokoh. Seterusnya akar umbi ialah mereka yang hakikat membekalkan input untuk tokoh terus kekal di persada politiknya.
Saya adalah sebahagian daripada akar umbi, yang kecil lagi terselindung didalam tanah. Maka berselirat kami para akar-akar untuk membekalkan air dan makanan kepada keseluruhan objek yang bernama pokok. Tanah yang padat menjadikan kami terhimpit tetapi kami amat rapat dan saling tunjang menunjangi untuk menegakkan pokok tersebut.
Bila musim kemarau, makin dalamlah kami menjalar ke perut bumi untuk mencari sumber air. Tanpa menafikan peranan daun, bunga, buah malahan batang tetapi kami yang di dalam tanah tiada siapa pun nampak. Cuma yang mengiktiraf sahaja yang nampak peranan kami. Sebaliknya secara zahir, cuma daun, bunga dan batang yang boleh dipandang.
Secara relatif kepada proses politik, batang ialah tokoh, daun sebagai pengikut yang setiap hari menghurungi tokoh dan bunga umpama agen kepada penghasilan hasrat sang tokoh. Seterusnya akar umbi ialah mereka yang hakikat membekalkan input untuk tokoh terus kekal di persada politiknya.
Subscribe to:
Posts (Atom)